جمعه, ۱۶ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۴/۲۶م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
"کودکان در مقابل پول" نمونه‌ای دیگری از ماهیت منفعت‌گرایانۀ نظام سرمایه‌داری که ارزش مادی را از ارزش انسانی والاتر می‌شمارد
بسم الله الرحمن الرحيم

"کودکان در مقابل پول" نمونه‌ای دیگری از ماهیت منفعت‌گرایانۀ نظام سرمایه‌داری که ارزش مادی را از ارزش انسانی والاتر می‌شمارد

(ترجمه)

خبر:

روزنامۀ نیویارک تایمز در هشتم جولای سال روان گزارشی را از مخالفت مقامات بهداشت دولت ترامپ با قطعنامۀ سازمان بهداشت جهانی در حمایت از تغذیۀ نوزادان با شیر مادر، که پژوهش‌های علمی سال‌ها نشان داده است که سالم‌ترین گزینه برای نوزادان است، منتشر نموده است. هیئت امریکا با در نظرگرفتن منافع تولید کنندگان شیرخشک، تلاش دارند تأکید این قطعنامه را که از دولت‌ها خواسته بود "دادن شیر مادر به نوزادان را حفاظت، حمایت و ترغیب کنید" حذف کنند، در حالی‌که بسیاری از متخصصان اثرات زیان‌بار تغذیه با مکمل‌های صنعتی و شیرخشک را روی سلامت کودکان بارها خاطر نشان نموده اند.

تبصره:

عکس‌العمل دولت امریکا در رابطه به این قضیۀ سیاسی بیانگر رقابت‌های بی‌رحمانۀ نظام سرمایه‌داری می‌باشد، طوری‌که کشورهایی‌که از تغذیۀ نوزاد با شیر مادر حمایت کردند، از سوی دولت ترامپ مورد تهدید قرار گرفته که با مجازات اقتصادی و فشارهای سیاسی مواجه خواهند شد. اکوادور اولین کشوری بود که بر سر راه منافع خودخواهانۀ امریکا قرار گرفت. قسمی‌که واشنگتن با صراحت بیان کرد که این امر "مجازات تجاری و قطع کمک‌های نظامی را در بر دارد"؛ در نتیجه اکوادور از تصمیم خویش منصرف شد و از دستورالعمل امریکا پیروی نمود.

استراتیژی تمام کشورهای سرمایه‌داری اینست که به ظاهر چهرۀ دموکراتیک از خود نشان داده؛ اما به مجرد این‌که منافع‌شان از سوی هرچیزی به خطر بیفتد، با رفتار بسیار شدید دیکتاتوری با آن برخورد می‌کنند، و این بیانگر آن است که نظام سرمایه‌داری ارزش زندگی، سلامت انسان و منافع افراد را حتی آسیب پذیرترین قشرجامعه، که عبارت از کودکان و سالمندان هستند، قربانی منافع اقتصادی و قدرت‌های سیاسی خویش نموده و این‌ها را منحیث خدایان خویش پرستش می‌نمایند. کشورهایی‌که با خشم و تهدید امریکا مواجه شدند، آن‌ها این مسئله را برملا ساختند؛ اما  نخواستند که نام‌شان فاش شود؛ زیرا از اقدامات تلافی‌جویانۀ این کشور هراس دارند.

در حقیقت ملت‌های دموکراتیک بیشترین سود و مفاد را ازکشورهایی‌که مورد انتقاد قرار داده و به اصطلاع جهان سوم می‌نامند، حاصل می‌کنند. چنین رفتارهای ریاکارانه و فریب‌آمیز از آغاز نظام سرمایه‌داری تا کنون آشکارا بوده و هیچ‌گونه اصلاحات را برای بشر ببار نیاورده و نخواهد آورد.

هنگامی‌که ما سیاست‌های نظام سرمایه‌داری را با سیاست‌های منصفانه و بشردوستانۀ نظام اسلام مقایسه کنیم، می‌توانیم تفاوت‌های بزرگی را در تحت دو نظام زندگی را که عبارت از نحوۀ برخورد با فطرت انسانی و رشد و پرورش شخصیت افراد جامعه است، دریابیم. نظام اسلام هیچگاه سلطه و قدرت یک تعداد خاص را بالای سایر افرادی‌که حقوق‌شان را پایمال کنند، نمی‌پذیرد. چنانچه هر سرزمینی‌که در زیر چتر خلافت زندگی می‌کرد، از تمام امکانات اجتماعی و سیاسی آن دولت برخوردار بوده، حتی بعد از این‌که اسلام قدرت سیاسی خویش را از دست داد، افراد مسلمان باقی مانده و تأثیر مثبت نظام اسلام بعد از صدها سال باقی مانده و باعث شده تا به امروز این نظام مورد تحسین و ستایش قرار گیرد.

در برنامه‌های امپریالستی و مستعمراتی اروپا و امریکا هیچ کشوری از تماس با این نظام بهره نبرده است، جز این‌که برای‌شان غم و اندوه، نقص حقوق و غارت منابع طبیعی سرزمین‌های‌شان چیز دیگری به میراث نگذاشته است. نظام سرمایه‌داری از گذشته تا عصر کنونی عمداً جنگ و قحطی را منحیث صلاح برای کنترول جوامع استفاده می‌نماید. بناءً ملت خویش را که تمایل به تطبیق این نظام نداشته، به وسیلۀ ایجاد ترس و وحشت حکمروای می‌کند.

استدعا می‌نمایم تا الله سبحانه وتعالی بار دیگر این نظام برجستۀ خلافت اسلامی را به سرزمین‌های مسلمانان بازگرداند تا به این ترتیب سیاست‌های لیبرال دموکرات سرمایه‌داری خاموش شده و از قید این نظام‌های فاسد و زیان‌آور رهایی یابیم. الله سبحانه وتعالی اسلام را منحیث نظام ناب و عدالت خواه که از طرف او سبحانه وتعالی برای بشر نازل شده و هیچ‌گونه بی‌عدالتی و خودخواهی را نمی‌پذیرد، توصیف نموده است.

﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَىٰ أَنْفُسِكُمْ أَوِ الْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ ۚ إِنْ يَكُنْ غَنِيًّا أَوْ فَقِيرًا فَاللَّهُ أَوْلَىٰ بِهِمَا ۖ فَلَا تَتَّبِعُوا الْهَوَىٰ أَنْ تَعْدِلُوا ۚ وَإِنْ تَلْوُوا أَوْ تُعْرِضُوا فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا

[نساء: 135]

ترجمه: ای اهل ایمان، نگهدار عدالت باشید و برای الله(سبحانه وتعالی) گواهی دهید؛ هرچند بر ضرر خود یا پدر و مادر و خویشان شما باشد(برای ه کس شهادت می‌دهید)؛ اگر فقیر باشد یا غنی، الله(سبحانه وتعالی) به(رعایت حقوق) آن‌ها اولی است، پس شما(در حکم و شهادت) پیروی هوای نفس نکنید تا مبادا عدالت نگاه ندارید و اگر زبان را(در شهادت به نفع خود) بگردانید یا(از بیان حق) خودداری کنید، الله(سبحانه وتعالی) به هرچه کنید، آگاه است.

از این‌رو تنها دولت اسلامی که عبارت از خلافت اسلامی به طریقۀ پیامبرﷺ می‌باشد، می‌تواند از حقوق تمام انسان‌ها هم از پیر و جوان محافظت کند.

نویسنده: عمرانه محمد

برای دفتر مطبوعاتی مرکزی حزب التحریر

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه