شنبه, ۱۷ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۴/۲۷م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
علی‌الرغم نقض حقوق بشر؛ تجارت به طور معمول صورت می‌گیرد
بسم الله الرحمن الرحيم

علی‌الرغم نقض حقوق بشر؛ تجارت به طور معمول صورت می‌گیرد

(ترجمه)

خبر:

دونالد ترامپ به تاریخ ۱۳ اکتوبر ۲۰۱۸م به تلویزون CBS گفت: «ما به عمق مسئله می‌رسیم و مجازات شدیدی را در نظر خواهیم گرفت.» این گفته‌ها پس از آن یادآوری شد که کمیتۀ روابط خارجی سنای امریکا خبری را در مورد ناپدید شدن اسرارآمیز خبرنگار مخالف سعودی، جمال خاشقجی، به جریان گذاشت و طوری به نظر می‌رسد در داخل قونسولگری عربستان سعودی در ترکیه به قتل رسیده است. باب کورکر، رئیس کمیتۀ جمهوری خواه، به تلویزون CNN گفت که: «سعودی مقصر این ترور است و به نظرم از سوی آنان این کار صورت گرفته و متأسفانه فکر می‌کنم او مرده است؛ مگر مطمئناً آن‌ها می‌توانند او را تحویل دهند و اصل قضیه را تغییر بدهند.» ‏باب کورکر از جمله یکی از ۲۲ سناتورانی است که به ترامپ نامه نوشت تا تحقیقات را روی سرنوشت خبرنگار مفقود شده آغاز کند و ترامپ را متوجه روابطش همراه عربستان سعودی ساخت.

تبصره:

در حالی‌که اکثریت سنای امریکا بر عکس العمل شدید تلاش دارند، ترامپ بی‌نظیر محتاطانه بر نطقه‌ای اشاره می‌کند که جمال خاشقجی در ترکیه ناپدید شده و خاشقجی شهروند امریکا نیست. ‏به هرحال، او گفته بود: «ما حتی اندکی او را دوست نداشتیم. اما آیا ما باید از سرمایه‌گذاری ۱۱۰ میلیون دالر در این کشور صرف نظرم کنیم؛ با آنکه بدانیم سعودی ترور کرده؟ به نظرم دو گزینۀ خیلی عالی است که بر من چشم‌پوشی از آن غیرقابل انکار است.» ‏ترامپ بیشتر افزود: «من علاقمند این نیستم که پولی مانند باران در کشورم قطع شود؛ زیرا "سعودی" به ارزش ۱۱۰ میلیون دالر را بر تجهیرات نظامی‌اش به مصرف می‌رساند و در مورد چیزهایی‌که برای این کشور شغل ایجاد می‌کنند.» بنابر این، ترامپ علاقمند مفکورۀ کشته شدن خبرنگار در سفارت نیست و نیز او خوش ندارد که امریکا بخاطر قانون حقوق بشر، میلیون‌ها دالر را از دست بدهد.

ترامپ در معامله با عربستان سعودی سودجویانه و واقع‌بینانه عمل می‌کند، زیرا او گفت: «من خوش ندارم که نظریۀ سرمایه‌گذاری به ارزش ۱۱۰ میلیون دالر را به کشورم امریکا از دست بدهم، زیرا آیا شما می‌دانید که آن‌ها چی خواهند کرد؟ آن‌ها این مقدار پول را گرفته بر روسیه و چین سرمایه‌گذاری خواهند کرد. اگر این کار به حدی بد شود که آن طور معلوم می‌شود، پس در این حال راه‌های دیگری است که قضیۀ مرگ خاشقجی را اداره کنم.» خوب! از این‌ گفته‌ها معلوم می‌شود که منطق ترامپ واضح است. ‏اگر ثابت شود که جرم از سوی عربستان سعودی انجام شده باشد و توسط امریکا صورت نگرفته و قربانی شهروند امریکا محسوب نشود، پس چرا امریکا باید بخاطر هتک حرمت به انسانیت طوری وانمود کند که قرارداد با ارزشی را از دست داده است؟

منطق کسانی‌که عکس العمل نرم ترامپ را در این قضیه مورد انتقاد می‌گیرند، اینست که امریکا پس از دوران جنگ جهانی دوم رهبری را بالای قوانین جهانی و معیارات حقوق بشر همراه با نهادهای بین المللی تشکیل داد تا مفکوره‌هایی‌که امریکا آن را ترویج داده، پیشتبانی کنند. بناءً با‌ پشت پا زدن بر مسئلۀ نقض حقوق و معیارات جهانی، ترامپ با این عمل‌اش رهبری امریکا را بر جهان نفی و خنثی می‌سازد. ‏علاوه بر این، با استنباط تجارت و شغل منحیث یک دلیل بر این امر، طوری به نظر می‌رسد که امریکا بسیار حریص و خودخواه است؛ اکثریت آن‌ها بیشتر از ترامپ چنین اعمال را انجام دادند؛ ‏مگر سنا ترامپ را مورد پاسخ قرار می‌دهد و سوال می‌کند. آیا ترامپ انگیزۀ تجارت شخصی را دارد؟ چون سنا تاریخچۀ طولانی معاملۀ وی را با تجار و سیاستمداران عربستان سعودی نشان می‌دهند.

به هر حال، چرا ترامپ در این میان مورد انتقاد قرار گیرد؟ شخصی‌سازی قضیۀ تجارت در واقع بر حقیقت این امر روشنی می‌اندازد که امریکا طی دهه‌ها صرف نظر با اکثریت تناقضات قوانین امریکا، منابع عربستان سعودی را دور از صاحبان و پشتیبانان شرعی و حقیقی آن(امت مسلمه) مثل خون می‌مکد. بناءً تا زمانی‌که نفت در چاهای طبیعی در جریان باشد، غلامی اعراب به منابع امریکا ادامه می‌داشته باشد. با این رئیس جمهور(ترامپ) هیچ چیز تغییر نکرده است. ‏رئیس جمهور اسبق نیز حقوق بشر را نقطۀ فشار برای آنانی‌که علیه قلدری امریکا ایستاده می‌شدند، استفاده می‌کرد و امریکا نقض حقوق بشر را هرگاه توسط رهبرانی‌که به آن‌ها وفادار اند و صورت گیرد، رد می‌کند. تنها فرق میان ترامپ و رؤسای قبلی امریکا این است که او هیچ صبر و حوصله در گفتن همچون دروغ‌های دقیق ندارد، بلکه او در کار‌های شیطانی عجله می‌کند و صبور نیست.

نویسنده: عبدالله روبین

برای دفتر مطبوعاتی مرکزی حزب التحریر

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه