دوشنبه, ۲۶ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۵/۰۶م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
عملیات ترکیه بالای حزب دموکرات خلق!
بسم الله الرحمن الرحيم

عملیات ترکیه بالای حزب دموکرات خلق!

خبر:

پس از آنکه مصونیت قضایی اعضای حزب دموکرات خلق ترکیه توسط پارلمان آن کشور کنار زده شد، اعضای این حزب،بخاطر ادعاها و اتهامات ی که علیه شان وجود داشت به تحقیقات احضار گردیدند؛ اما آنها حاضر بهپاسخ دهی نشدند. به همین منوال، در 4 اکتوبر 2016م یک عملیات نظامی بالای این حزب از جانب دولت ترکیه صورت گرفت. "صلاح الدین دمرتاش" رئیس حزب دموکرات خلق، فیگن یوکسیداگ معاون این حزب و سه تن از اعضای این حزب در مجلس که تحت پیگیرد قرار داشتند، بازداشت گردیدند ودو تن از نماینده گان آن، در خارج از کشور و یک تن دیگر آن تا اکنون مفقود میباشد.(منبع: حریت)

تبصره:

به تاریخ 20 می 2016م، برداشتن مصونیت قضایی و تغییر قانون اساسی توسط مجمع عمومی نماینده گان با 376 رأی اعتماد، تصویب گردید. رئیس جمهور اردوغان تغییر قانون اساسی را در قانون نمبر 6718، مصونیت نماینده گان مجلس رادر 7 جون 2016م تصویب کرد.

مجموعاً 667 قضیه علیه 138 نماینده وجود دارد که405 اتهام از مجموع این قضایا مربوط به اعضای حزب دموکرات خلق ترکیه میباشد. بعضی از نماینده گان حزب دموکرات خلق و حزب جمهوری خلق به محکمه ی قضایی مراجعه نموده و خواهان لغو این قانون گردیدند،؛ اما درخواست شان توسط محکمه پذیرفته نشد. زمانیکه نماینده ی حزب دموکرات خلق به پاسخدهی حاضر نشدند، رهبران این حزب همراه با 7 نماینده ی دیگر آن دستگیر شدند که 3 تن آنها با ضمانت قضایی آزاد گردیدند، 2 تن از نماینده گان این حزب به خارج از کشور به سر می برند و 1 تن دیگر آن تا اکنون ناپدید است.

ترکیه به مشکلات کُرد با توجه به اتفاقات، مانند یک گام به جلو و یک گام به عقب رسیده گی نمود. حزب عدالت و توسعه  امروز هر کار متناقضی که از سال 2005-2013مانجام داده بود، بیان نمود. همچنان آنها امروز با کسانی دشمنی دارند که در آن سالها دوستی داشتند.

در سه سال گذشته؛حادثه ی گیزی، عملیات های 17-25 دسمبر،5-7 اکتوبر در رابطه به اعتراضات کوبانی، تلاش کودتا 1 جولای و ده ها "حملات تروریستی خونبار" دیگر در ترکیه اتفاق افتاد. این وضعیت تعادل سیاسی را درهم شکست و به طور کامل معاهدات را در ترکیه تغییر داد.

جنگ های شهرییحزب عدالت و توسعه یا PKK در جولای 2015م آغاز گردید؛ توضیحات استقلال، جنگ های گودال با انتخابات اول نومبر، بیشتر از پیش حزب عدالت و توسعه خشونت آمیز گردید. وظیفه ی که برای حزب عدالت و توسعه در سوریه داده شد و حمایت قدرت های بین الملل از آن سبب گردید تا جنوب شرق ترکیه را به یک منطقه ی جنگی مبدل نمایند. دولت این موضوع را به صورت کامل درک می نماید و در پاسخ به این معضله، اقدامات احتیاطی امنیتی را روی دست گرفته است.

از سوی دیگر، برطرف نمودن مصونیت قضایی، اعمال مصونیت، پاسخ های دولت و قضاء به توضیحات اکادیمیسن ها، صدور احکام پس از تلاش کودتای 15 جون، مسدود شدن روزنامه ها و مجلات و توقف، پیگیری و تحقیقات از متنفذینی که از آنها حمایت نموده اند، نشان میدهد که دولت به سیاست امنیتی با "مشکل کُردها" برگشته است.

بنابر دلایل این تحولات، "فرایند راه حل" دولت به طور کامل به پایان رسیده است و جای آن رااقدامات احتیاطی و امنیتی پر ساخته است. حزب دموکرات خلق در تلاش مبدل ساختن تحولات رخ داده در شمال سوریه، به سیاست های داخلی میباشد.

نگرانی ها از پیشرفت رشد حزب اتحاد دموکرات نیز وجود دارد، ترس از جدایی و حساسیت های ملی و تاریخی، سرحدات ترکیه را تحت فشار قرار داده است و به همین خاطر دولت ترکیه اقدامات احتیاطی را افزایش داده است.

در پایان، این دستگیری ها فرصت را مهیا نمود و کار را برای دولت آسان کرد تا پس از فرمان15 جولای، با ایناحزاب جنگیده و مانع گسترش آنان گردد،و بیشتر و از بیش آشکار میشود که امریکا از حزب اتحاد دموکرات در عملیات "راکا" استفاده خواهد کرد.

با توجه به این وضعیت، دولت فضا را بخاطر فعالیت و گسترش حزب عدالت و توسعه در ترکیه نیز مقید نموده است.ما خواهیم دید که چگونه این وضعیت چه تأثیری بر حزب دموکرات خلق گذاشت و نقش آن در منطقه چه خواهد بود که بدون شک دولت از این وضعیت برای سیستم ریاست جمهوری خود بهره برداری می نماید.

در گذشته هرگاه حزبی مسدود میشد، حزب دیگری افتتاح میگردید ودولت از این وضعیت برای نظامریاست جمهوری خود استفاده مینمود. در گذشته زمانیکه یک حزب توقف مینمود، حزب دیگری آغاز میشد؛ اما اکنون در این حوادث، افرادبدون مسدود شدن احزاب مورد پیگرد قانونی قرار میگیرند.

کادر بنیانگذار جمهوری با پیوند دادن اسلام در کنار نظام ملیت پرستی و سیکولار میخواهد بین همه مسلمانان این نظام را جاگزین خلافت نماید. به این منظور آنها در تلاش ساختن یک ملت از امت می باشندو زمانیکه جمهوری را تأسیس نمودند برای آن دو دشمن تعین گردید. نخستین دشمن آن اسلام و دومی، مسلمانان کُرد میباشند.

حزب عدالت و توسعه  پروژه ی حل معظله کرد را همانند فرایند حل مشکل اسلام با مدرنیزه سازی، روی دست گرفت. از همین خاطر، منطقه کاملاً به سازمان تروریستی تسلیم داده شد؛اما وضعیت کنونی در سوریه سد راه تمام برنامه ها قرار گرفته استو مردم میان دولت و سازمان قرار گرفته اند. با معضله سوریه توافقنامه میان حزب دموکرات خلق و حزب عدالت و توسعه و همچنان "فرایند حل معضله" در هم شکست. حالا هر دو جناح با هم دشمن گردیده اند. این دشمنان با هر چیزی که لازم است بالای یکدیگر حمله می نمایند و حمله ور میشوند. قربانی این حملات؛ مانند همیشه: کودکان و مردم بی گناه کُرد میباشند.

نویسنده: عثمان یلدز

نوشته شده برای دفتر مطبوعات مرکزی حزب التحریر

Last modified onیکشنبه, 05 فوریه 2017

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه