یکشنبه, ۱۰ ذیقعده ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۵/۱۹م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
وقتی سکولارها عمامۀ الازهر را می‌پوشند؛ فریب‌کاری تبدیل به منهج می‌گردد!
بسم الله الرحمن الرحيم

وقتی سکولارها عمامۀ الازهر را می‌پوشند؛ فریب‌کاری تبدیل به منهج می‌گردد!

(ترجمه)

خبر

سایت انترنتی مصراوی به تاریخ (2020 / 5 / 11م) سخنان «احمد کریمه»، استاد شرعیات اسلامی و فقۀ مقارن دانشگاه الازهر را از جریان دیدار او با «وائل الابراشی» در برنامۀ «التاسعه» نقل می‌کند که: جمهور علما بر این تأکید دارند که نماز عید سنت مؤکد پیامبر ما محمد (صلی الله علیه و سلم) است و بر اساس ضرورت می‌شود که به صورت انفرادی اداء گردد. کریمه وضاحت داد که وی در سختی‌های کرونا، نماز را بیست دقیقه بعد از طلوع آفتاب به صورت انفرادی اداء خواهد کرد؛ چون ما در حالت ضرورت قرار داریم، اقدامات وقایوی را به هدف حمایت از صحت هم‌وطنان پیروی می‌کنیم. وی افزود: «حفظ جان از مقاصد شریعت است» و در ادامه برای کسانی‌که به برپایی نماز عید به جماعت فرامی‌خوانند گفت: «این مخالفت از ولی الامری است که فرمان‌برداری از وی واجب شمرده می‌شود.» با اشاره به این‌که بحران سخنرانی‌های اسلامی عبارت از نادانی احکام دین بر اساس کتاب و سنت است.  وی افزود: «هرگاه اجماع وجود داشته باشد، مبنی بر این‌که علتی برای منع موجود بوده و حفاظت صحت مردم را هدف داشته باشد؛ پس چرا عده‌ای به مخالفت آن می‌پردازند، حالا ما قاعدۀ مصلحت عامه را تطبیق می‌کنیم.» در ادامه گفت: «پروردگار ما مصر را از فاشیست‌های دینی نجات دهد! تمام علمای مصری همراه دولت و ولی الامر بوده و برای آرامش شهرها جهت مصلحت وطن دعا می‌کنیم. همراهی ما با ولی الامر، برای کار اصلاحاتی است؛ نه برای کار مصلحتی.» کریمه با تمام شدت بیان داشت که دولت مصر اسلامی بوده و قوانین آن اسلامی می‌باشد، حاکم آن مسلمان بوده که قوانین اسلام را مراعات می‌کند و ما به حقوق اهل کتاب احترام می‌گذاریم، با تأکید بر این‌که: "این‌ها کسانی‌اند که می‌خواهند در مصر شگوفا و مهد تمدن‌ها تفرقه‌اندازی کنند."

تبصره

مصر سرزمین اسلامی بوده که اکثریت باشندگان آن مسلمان‌اند و این حقیقتی است که در آن شکی وجود ندارد؛ اما دولت آن  اسلامی نیست و کسی‌که غیر از این را می‌گوید او دولت اسلامی را نمی‌شناسد و بین دار اسلام و دار کفر، فرق نگذاشته و حتی نمی‌فهمد که اسلام چیست و احکام و قوانین آن چه می‌باشد.

دولت (مصر) به خاطر یک عذر (شیوع ویروس کرونا) اقامۀ نماز عید سعید فطر پیشِرو را به شکل جماعت، منع قرار داد. اراکین آن دولت فراخوان می‌دهند و کریمه از جمله اولین کسانی است که از حکم نماز عید صحبت نموده، دیدگاه شافعیه و حنابله را بر سنت بودن آن بیان می‌دارد و این همان چیزی است که مصراوی نقل کرده که دیدگاه جمهور می‌باشد؛ باوجودی‌که حنابله گفته‌اند نماز عید از فرض‌های کفایه است و حنفیه می‌گویند برای کسی‌که نماز جمعه واجب باشد، نماز عید نیز واجب است. درحالی‌که کریمه بیان نمود که نماز جمعه فرض عین است و دلایل بیان می‌دارد که مسلمان بدون عذر از آن تخلف نمی‌ورزد و ما در این‌جا کریمه و دیگر علمای الازهر را تذکر می‌دهیم که به هیچ حالتی از حالات برای دولت جواز ندارد که از آن منع کند؛ بلکه واجب است که برپا کرده شود و برای آن تدابیر وقایوی گرفته شود؛ چنان‌که در تجمعات دیگر گرفته می‌شود. به واقعیت ما می‌بینیم که این اجتماعات خطر بزرگی در بر دارد که در مساجد نمی‌باشد؛ آن‌چه که ما می‌بینیم در تفریح‌جاه‌ها، بازارها، محافل، اتوبوس‌های نقلیه عمومی، قطارها و متروهای زیرزمینی‌که بسیار ناخوشایندتر از آن چیزی است که امکان دارد در مساجد رخ دهد؛ اما این عمل دولت بیان‌گر جنگ در مقابل اسلام است و گویا کرونا با نماز انتقال پیدا می‌کند؛ نه با تجمعات دیگر!

بدون شک سخن در مورد منع نمازهای جمعه، جماعت و نماز عید به هدف حفظ جان، سخن باطل و بی‌اساسی است که جهت منع مردم از نماز، فاسد ساختن فضای روزه و افطارشان در رمضان و سپس خوشی‌شان به آمدن عید زینت داده می‌شود، این ایام نیز مانند روزهای دیگر می‌گذرد. وای به حال کسی‌که مردم را از نماز باز می‌دارد و ازدحام در وسائل نقلیه را مباح می‌داند. مساجد اماکن پاکی‌اند که جز انسان‌های پاک و با وضو به آن وارد نمی‌شوند، برای عالم الازهر و استاد شرعیات و فقه سزاوارتر این بود، از دولتی‌که به دروغ ادعا دارد که اسلامی است؛ بطلبد تا در عوض خاموشی و مشارکت در بستن مساجد و منع ذکر در آن و سعی در خرابی آن، تدابیر وقایوی لازم را برای حمایت کسانی‌که به مساجد می‌روند اتخاذ کند.

فاشیستی دینی حقیقی عبارت از آن چیزی است که علمای الازهر و اوقاف در مصر به آن پرداخته و خواستار آن‌اند. جهت محکم نمودن نظام حاکم و پاک جلوه دادن تخلف‌های آن کار و فعالیت نموده و به آن جنبۀ شرعی می‌دهند؛ چنین کاری اگرچه بسیار اندک باشد، باز هم بسیار خطرناک است. تمام نظام‌های آن مخالفت‌های واضح با اسلام دارد که از آن‌چه حمل نموده و از آن‌چه تطبیق می‌کنند، واضح می‌گردد. هرگز جواز ندارد رئیس نظامی‌که قوانین غرب کافر را تطبیق می‌کند، ولی الامر شرعی بوده و فرمان‌برداری‌اش واجب شمرده شود؛ بلکه واجب الخلع بوده و مانع تأسیس دولتی است که اسلام را به صورت حقیقی تطبیق می‌کند و آن هم دولت خلافت راشده بر منهج نبوت می‌باشد.

چنان‌که استاد شرعیات گفت: «بحران سخنرانی‌های اسلامی عبارت از نادانی دین است.»؛ پس از کدام ولی الامر صحبت می‌کند؟ چگونه ولی الامر گردیده است؟ چه زمانی امت با او بیعت کرده‌اند؟ به چه چیزی حکم می‌کند؟ (معذرت؛ چنان‌چه گفته که دولت مصر اسلامی و قانون آن اسلامی است) گویا که نمی‌داند اسلام چیست و احکام آن چه می‌باشد و نمی‌داند چگونه تطبیق می‌شود! جناب استاد شرعیات! پس کجاست آن اسلامی که در مصر تطبیق می‌شود؛ درحالی‌که مصر دولت مرزبندی شده‌ای است که آن را قوانین «سایکس پیکو»، مخالف با شریعت تعیین می‌کند و قوانین وضعی غرب در آن حاکم بوده و اسلام نیست، بانک‌های سودی به اجازه، رعایت و حمایت دولت در آن فعالیت می‌کند و قانون آن که خودت ادعا می‌کنی در اولین ماده اقرار می‌کند که مصر دولت مستقل دارای سیادت بوده و در آن نظام دموکراسی حاکم است؛ نه اسلام. با وجود این اصلاً مستقل نیست؛ بلکه پیرو و فرمان‌بردار از نفوذ امریکا است که مزدورانش را از عبدالناصر شروع تا حالا در آن حاکم می‌کند.

جناب استاد شرعیات و تمام علمای الازهر! اسلام تطبیق نمی‌شود؛ مگر در دولتی‌که شریعت آن را قبول کرده باشد، شکل و ساختار آن را تعیین کند و آن دولت خلافت است. دولت مرزبندی شده نبوده و به قوانین «سایکس – پیکو» پای‌بند نیست. هرکس آن را حاکم سازد ولی الامر شرعی بوده و فرمان‌برداری‌اش واجب می‌باشد. رهبری آن برای تمام مسلمانان می‌باشد. حاکمیت آن با بیعت شرعی صحیح صورت می‌گیرد و بالای امت فقط به اسلام حکم می‌کند؛ نه چیز دیگری غیر از اسلام. جناب استاد شرعیات! آیا این موارد به مصر و حاکم آن مطابقت دارد؟! یقیناً که نه! بنابراین، ای علمای مصر و الازهر! برای شما لازم است به خاطر الله سبحانه وتعالی از این نظام بیزاری بجوئید و از ابزار آن برای جنگ بر علیه دین خود و نابود کردن عقیدۀ سیاسی آن نباشید. در میان مردم مانند زندگی سلطان العلماء عز بن عبدالسلام و غیر از آن کسانی‌که در راه الله از ملامت هیچ ملامت‌گری نمی‌ترسیدند، زندگی کنید. با آن‌چه از کتاب و سنت آموختید و آموختاندید، در مسیر آن‌چه که حال‌شان را نیکو گرداند و مردم را به صورت نیکوئی به دین‌شان باز گرداند، رهبران بر حق مردم باشید. به آنان توجه کنید و آنان را به سوی وجوب تطبیق اسلام به صورت کامل و شامل در دولت خلافت راشده بر منهج نبوت متوجه سازید. دست‌های خود را به دست کسانی بگذارید که برای مردم برنامۀ کامل و آماده را برای تطبیق حمل می‌کنند. فرزندان کنانه، مردم و ارتش آن را به آغوش دعوت‌شان و حمل فکرۀشان فراخوانید، شاید الله سبحانه وتعالی نصرت و فتح را نصیب گرداند؛ سپس دولتی تأسیس گردد که خیر و عدل آن تمام مردم جهان را در بر گیرد، آن هم خلافت راشده بر منهج نبوت. ای بار الها، آن را نزدیک گردان نه دور!

﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اسْتَجِيبُواْ لِلّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُم لِمَا يُحْيِيكُمْ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ﴾ (انفال: 24)

ترجمه: ‏ای مؤمنان! فرمان خدا را بپذيريد و دستور پيغمبر او را قبول كنيد؛ هنگامی‌كه شما را به چيزی دعوت كند كه به شما زندگی (مادی، معنوی، دنيوی و اخروی) بخشد و بدانيد كه خداوند ميان انسان و دل او جدائی می‌اندازد (و می‌تواند انسان را از رسيدن به خواست‌ها و آرزوهای دل باز دارد و او را بميراند و نگذارد عمر طولانی داشته باشد كه مهم‌ترين آرزوی دل هر انسان است) و بدانيد كه همگان در پيشگاه الله (سبحانه وتعالی) گرد آورده می‌شويد (و به حساب و كتاب‌تان رسيدگی می‌گردد.)‏

نویسنده: سعید فضل عضو دفتر مطبوعاتی حزب‌التحریر-ولایه مصر

مترجم: احمد صادق امین

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه