یکشنبه, ۲۵ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۵/۰۵م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
سال‌هاست که می‌گوییم: ای عید به کدام حال برگشتی؟
بسم الله الرحمن الرحيم

سال‌هاست که می‌گوییم: ای عید به کدام حال برگشتی؟

اما امسال چه می‌توان گفت؟

(ترجمه)

خبر

بعد از گذشت روزها از رمضان، ماه خیر و برکت، ماه مغفرت و ماه نجات از آتش جهنم درحالی با آن وداع می‌کنیم و به استقبال عید سعید فطر می‌رویم که مسلمانان از اعتکاف، نمازهای جماعت؛ از جمله تراویح محروم‌اند و عنقریب که از نماز عید و سنت‌های از قبیل: دید و بازدیدها برای عید تبریکی و اداء صله رحم محروم شوند... اداره فتوای عمومی در اردن ادای نماز عید در خانه‌ را به خاطر شرایط استثنایی و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و حفاظت از صحت مردم مشروع اعلان نمود. (منبع: عمان- الدستور 18/05/2020)

تبصره

از زمانی‌که خورشید خلافت غروب کرد و امت اسلامی اُم فرایض و حامی دلسوز خود را که جان‌شان را از دشمنان محفوظ می‌داشت، از دست دادند، وِرد زبان حال‌شان در رویارویی با روزهای عید سعید فطر و یا عید قربان سخن المتنبی شاعر عرب است که "ای عید به چه وضعیتی برگشتی، به همان وضع سابق یا چیزی جدید به هم‌راه داری"!

سال‌های زیادی می‌گذرد که در آن، عید رنگ، طعم و بوی خوشی نداشته، زمین فاسد گشته، هتک حرمت صورت گرفته و کرامت مرده است. اسیران ما در زندان‌های ظالمانه بسر می‌برند. پناه‌جویان وآوارگان همیشه در سفر اند، هنوز از خستگی سفرشان کاسته نشده که آماده سفر دیگری می‌شوند که سخت‌تر و شدیدتر از سفر قبلی‌شان می‌باشد، که در نتیجه در قایق‌های مرگ، جان‌شان را از دست می‌دهند و عمق دریا مقبره‌شان می‌گردد و یا هم ماه‌ها در دریا سرگردان گشت می‌زنند تا ساحلی را دریابند که برای‌شان اجازه پناهندگی بدهد و اگر چنین شد باید که به زندگی تحقیرآمیز آماده شوند و باز بر حسب وزش باد سیاسی  منتظر لحظۀ بعدی باشند.

در هر عید سازمان‌های مزدور و کثیفی‌که سر شانه‌های ما هستند، برای ما عید سعادت‌مند و خوشی را آرزو می‌کنند. با در نظرداشت گران قیمتی‌های زیاد، کالاهای انحصاری کمیاب، فقر شدید و در عدم دسترسی به کالای خود که نزد دشمن است، چگونه می‌توان سعادت‌مند زندگی کرد؛ درحالی‌که آبرومندانه زندگی کردن تقریباً غیر ممکن گشته است! واقعیتی‌که تغییر نکرده است، و "امشب چقدر مشابه به دیشب است" با هر قدر هم که سیاهی آن زیاد شود، به عنوان مثال؛ فلسطین می‌نالد و خون می‌دهد، مسجد الاقصی اسیر است و رژیم یهود در گمراهی و تکبر خود تداوم می‌بخشد. سرزمین‌های مسلمانان از بدنۀ جهان اسلام جداساخته می‌شود، افغانستان و عراق را امریکا اشغال نموده است و به ظلم و ستم چین نسبت به مسلمانان ترکستان شرقی، ظلم هند نسبت به باشندگان کشمیر و خون‌های جاری در سوریه، یمن و لیبیا که تاهنوز متوقف نشده، نیز می‌توان اشاره کرد.

در حقیقت، امسال در هنگامۀ عید احکام شرعی تطبیق نشده، به استثناء عباداتی مثل: بازدید کردن از یک‌دیگر، اداء صله رحم و حتی ملاقات دوستان! مسلمانان برای استقبال عید امسال آماده‌گی می‌گیرند؛ درحالی‌که از آن احکام محروم‌اند و زبان حال‌شان می‌گوید که: "ای عید، به کدام حال برگشتی؛ به همان وضع سابق یا علاوه بر آن تحریف احکام، قرنطینه، شدت و سختی را به هم‌راه داری"!

 اردوغان رئیس جمهور ترکیه، از ممنوعیت رفت و آمد در تمام ایالات ترکیه خبر داد که از روز شنبه تا به مدت چهار روز در ایام عید سعید فطر اعتبار دارد و به همین ترتیب در سودان، اقلیم کردستان شمالی، عراق و سایر سرزمین‌ها این حکم جاری می‌باشد. اداره فتوای عمومی در اردن ادای نماز عید را نظر به شرایط استثنایی و جلوگیری از انتشار ویروس کرونا به خاطر حفاظت از جان مردم در خانه‌ها جایز شمرد.

رژیم اردن که ادعای مخالفت با حاکمیت یهود بالای مسجد الاقصی را می‌کند، از اداره اوقاف پیرو خود طبق توافق وادی عربا استفاده نمود تا نقشه بسازد که رشته‌های آن را به بهانه‌های صحی و انتشار ویروس کرونا ببافد که به فضل الله سبحانه وتعالی واقعیت این نقشه افشاء شد، فشار گروهای معابد بر محاکم یهود آغاز شد تا اجازه یورش به مسجدالاقصی برای‌شان در روز بیست‌ونهم رمضان داده شود و هم‌چنین تا استره محکمه/دادگاه عالی یهود برای حکومت اشغالگر مهلت دهد که اگر توافق‌نامه‌ای با اردن وجود دارد فاش شود و بعد توافق‌نامه‌ای که بین وزارت امور خارجه اردن و همتای آن که با یک نهاد یهودی برای کمک به حاکمیت فلسطین برای بسته کردن مسجدالاقصی صورت گرفته بود، برداشته و افشاء شد. مفتی حکومت فلسطین تأکید نمود که مسجدالاقصی همین قسم در ایام باقی مانده رمضان و در ایام عید بسته خواهد ماند. حسبنا الله ونعم الوكيل!

اگر عید یک مناسبت دنیوی می‌بود، مسلمانان به آن توجه نمی‌کردند، اما عید از جمله شعائر اسلامی به شمار رفته که نمی‌توان از برگذاری آن سر باز زد، احکام شرعی متعلق به آن را نادیده گرفت و در آن  جلوه‌های خوشی و شادی را ابراز نکرد و این اهداف هرگز متحقق نخواهد شد جز به دست خلیفۀ مسلمانان؛ همانی‌که برای غرب کافر اجازه نمی‌دهد که به سرزمین‌ها و احکام دین مسلمانان مداخله نماید.

بنابر این، باید این عید غم‌انگیز را نقطۀ شروع کار خود برای رسیدن به هدف معین (ازسرگیری زندگی اسلامی تحت سایه خلافت راشدۀ دوم بر منهج نبوت) قرار دهیم تا سرور و شادی اسلامی به عید برگردد و جهان جامع‌ترین حقیقت شرعی و درست را برای اعیاد مسلمانان مشاهد نماید.

﴿وَيَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ * بِنَصْرِ اللَّهِ يَنصُرُ مَن يَشَاءُ وَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ﴾ [رومی: 4-5]

ترجمه:در آن روز مومنان خوشحال می‌شوند، از نصرت الله و او هر که را بخواهد یاری می‌رساند و او شکست ناپذیر مهربان است.  

نویسنده: راضیه عبد الله

مترجم: محمد "مزمل"

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه