جمعه, ۱۶ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۴/۲۶م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
موقف‌گیری اروپا در قتل خاشقچی حکومت امریکا را لرزاند
بسم الله الرحمن الرحيم

موقف‌گیری اروپا در قتل خاشقچی حکومت امریکا را لرزاند

(ترجمه)

واقعۀ قتل "جمال خاشقچی" در داخل قونسولگری سعودی واقع استانبول توجه شدید کشور‌های اروپائی را بر انگیخت؛ چنان‌که این توجه فرصت خوبی را مساعد ساخت تا اروپا نفوذ امریکا در سعودی را به لرزه آورد و موثریت نقش خودش را در خاورمیانه ثابت سازد. اروپائی‌ها از این واقعه تا آخرین حد ممکن‌اش استفاده کرده و در رسانه‌ها تبلیغات سیل‌آسای را برای تحریک نمودن افکار عامه بر ضد سعودی به‌خاطر ارتکاب این جنایت‌اش بسیج ساختند. این رسانه‌ها از روی این جنایت پرده برداشته و برای مسئول نمودن سعودی و مجازات آن تمرکز کردند. انگلیس، فرانسه و آلمان از سعودی خواست تا پاسخ همه جانبه، مفصل و فوری در مورد مسئلۀ قتل "خاشقچی" ارایه کند.

واکنش‎های تند اروپائی روایاتی را که از طرف دولت سعودی در مورد قتل "خاشقچی" نقل قول شده بود، به شدت محکوم کرده و سر و صداهای بسیاری برای تحرکات موقف‌گیری جدی در برابر سعودی در داخل اروپا بلند شد. "انگلا مرکل" نخست وزیر آلمان در رأس این تحرکات قرار داشته؛ چنانچه او تمام صادرات سلاح آلمان به سعودی را متوقف ساخت. هم‌چنان"تریزامی" نخست وزیر انگلیس در این مورد تأکید ورزیده گفت: «من برای ملک سلمان گفته بودم که توجیهات سعودی در مسئلۀ قتل "خاشقچی" واقعیت ندارد.» تیریزامی قبلاً در حضور مجلس نمایندگان انگلیس تأکید کرده بود که حکومت انگلیس از مشارکت در کنفرانس "داووس صحرا" خودداری خواهد کرد.

تعداد از تجار و خبرنگاران مشهور انگلیس از جمله "ریتشارد برینسون" میلیادر انگلیسی اعلام نمودند که به دلیل قتل "خاشقچی" در این کنفرانس شرکت نمی‌کنند؛ میلیادری‌که تمام فعالیت‌های تجاری‌اش را با سعودی داشته و از رهگذر این تجارت به ارزش یک میلیارد دالر در شرکت "فیرجین اتلانتیک" به دست آورده است. به این ترتیب امکان می‌رود که خروج انگلیس از این کنفرانس عاملی برای مقاطعۀ سایر دولت‌های اروپائی در برابر دولت سعودی باشد.

"جیریمی هانت" وزیر خارجۀ انگلیس تدابیری را برای منع دخول افراد مظنون در این کشور روی دست گرفته گفت: «جهان در انتظار پاسخ چگونگی قتل جمال خاشقچی است.» اما "امانوئل ماکرون" رئیس جمهور فرانسه در تماس تلیفونی‌که با ملک سلمان داشت، شدت خشم‌اش را در برابر مرگ "خاشقچی" ابراز نمود.

 دفتر ریاست جمهوری فرانسه در بیانیه‌ای که داشت، گفت: «ماکرون خواهان پرده‌برداری همه‌جانبه‌ از روی قضیۀ خاشقچی گردید.» این دفتر گفت: «پاریس در مورد مجازات بین‌المللی بالای مسئولین قتل خاشقچی پس از هماهنگی با هم‌پیمانان‌اش، لحظۀ متردد نخواهد بود.» دولت‌های بزرگ اروپائی مانند انگلیس، فرانسه و آلمان از ابتدای این رویداد خواهان پاسخ تفصیلی و همه‌جانبه گردیده وطی نشستی تأکید نمودند که به‌دست‌آوردن حقایق در این قضیه و مشخص نمودن مسئولین و مجازات‌شان امر حتمی و ضروری است.

"دونالد توسک" رئیس شورای اتحادیۀ اروپا تمام دولت‌های اروپائی را هشدار داده گفت: «بدون شک هر پیغام مسالمت‌آمیز و مجاملتی در مسئلۀ "خاشقچی" نشانۀ ذلت ما است.» او تأکید کرد: «انتظار می‌رود که هر کدام از دولت‌های اروپائی و نهادهای‌شان از هرنوع بازی مترددی‌که در ظاهر به نفع مسائل اقتصادی، اما در حقیقت با منافع واقعی ما در تکر باشد، دوری کنند. "توسک" در حالی‌که با اعضای شورای اروپا صحبت می‌کرد، گفت: «هر مجاملات در این مورد بیان‌گر ذلت ما است.» او هم‌چنان  افزود: «نقش من تنها این نیست تا از جانب کسانی‌که منفعت‌شان را می‌خواهند، صحبت نمایم؛ بلکه چیزی‌که من می‌دانم این است که منافع اروپا تنها در کشف حقایق از روی این قضیه و مسئولین آن می‌باشد؛ قطع نظر از فاعلین و کسانی‌که در پشت پرده با ایشان همکار بودند.

 پیش‌نویس قطعانامۀ پارلمان اروپا خواهان تحقیق بی‌طرفانۀ بین‌المللی در مورد قضیۀ "خاشقچی" شده و خواسته است تا عضویت دولت سعودی از بخش حقوق بشر سازمان ملل به تعلیق آورده شود. او هم‌چنان خواسته است که افراد ذیدخل در این مسئله طی فهرستی مشخص گردد. "فیدریکا مودرینی" مسئول سیاست خارجی اروپا گفت: «قتل یک روزنامه نگار، تجاوز بر آزادی بیان بوده و در حقیقت این حمله بر همۀ ما است.»

دولت‌های کوچکتر اروپائی نیز موقف سختی در برابر سعودی گرفتند. زمانی‌که "تشیک" سفیر سعودی را فراخواند، یکی از دپلومت‌هایش را از ریاض خارج نمود و هم‌چنان هالند تمام فعالیت‌های مشترکی‌که با سعودی داشت، لغو کرد. به همین ترتیب اتریش که ریاست اتحادیۀ اروپا را در دست دارد، تلاش می‌کند تا جلو تمام صادرات سلاح از اتحادیۀ اروپا را به سعودی بگیرد.  طوری‌که روزنامه‌های اروپا مخصوصاً انگلیس نشان می‌دهند، چنان به نظر می‌رسد که تمام این روزنامه‌ها مسئلۀ قتل "خاشقچی" را در صدر گفتار شان قرار داده و در این اواخر این مسئله مشغولیت همۀ این روزنامه‌ها گردیده است. روزنامه‌های اروپائی انتقاد بر شخص محمد بن سلمان را در اولویت کاری‌شان قرار داده و بار مسئولیت تمام این قضیه را به دوش آن انداخته است. هم‌چنان همۀ این روزنامه‌ها خواهان برکناری محمد بن سلمان از مقام ولیعهدی سعودی گردیده اند.

به‌گونۀ مثال: اگر از سیل روزنامه‌ای که به‌صورت ترسناکی صدای‌شان را بلند کردند، یاد کنیم، می‌توانیم از روزنامۀ "تایمز" انگلیسئی نام بگیریم. به این ترتیب درک می‌کنیم که عکس‌العمل این روزنامه‌ها بر این امر تأکید دارد. روزنامۀ "تایمز" لندنی تحت عنوان "امیر هراس‌افگن" سرمقاله‌اش را آغاز نموده چنین نوشته است: «محمد بن سلمان ولیعهد سعودی تبدیل به بازیگر نقش مرکزی نمایشی شده که یک خطر تلقی می‌گردد و بیم آن می‌رود که این بازی رفته رفته تبدیل به یک بحران جیوسیاسی شود.» این روزنامه افزود: «اظهارات رسانه‌های ترکیه هیچ شکی باقی نمی‌گذارد که محمد بن سلمان به قتل این روزنامه‌نگار دستور داده است.» این روزنامه سخن‌اش را به این گفته خاتمه داد: «راۀ بیرون رفت سعودی از این بحران، کنار رفتن محمد بن سلمان از مقام ولیعهدی می‌باشد.»

"ریتشار سبینسر" در نوشته‌ای که تحت عنوان "آیا ولیعهد سعودی راه نجات پیدا خواهد کرد؟!" در رونامۀ "تایمز" گفته است: «تمرکز در مسئلۀ "خاشقچی" بالای یک دولت و یک شخص می‌باشد. دولت سعودی هم‌پیمان ایالات متحدۀ امریکا و انگلیس و شخص محمد بن سلمان ولیعهد سعودی می‌باشد.»

به این ترتیب تنش بین امریکا و انگلیس بر سر این موضوع به جدیت جریان دارد. امریکا تلاش می‌کند که این جنایت را بپوشاند؛ جنایتی‌که تمام شواهد نشان می‌دهد که توسط مهرۀ اصلی امریکا در سعودی"محمد بن سلمان" صورت گرفته است، اما انگلیس و اروپا تمام تلاش‌شان را به کار بسته اند تا محمد بن سلمان را از اریکۀ قدرت کنار زده و یا نقش آن را ضعیف‌تر سازند تا بدین وسیله نقش امریکا در سعودی کم‌رنگ شود.

امریکا تلاش می‌کند تا از روش‌ها و اسالیب مختلفی استفاده کند که صد راه مبارزات و شایعات رسانه‌های اروپا بر ضد بن سلمان قرار گیرد. چنانچه یک بار رسانه‌های امریکائی هم‌صدا با رسانه‌های اروپائی قرار می‌گیرند و باری اشخاص نامشخصی را در دست داشتن به این جنایت متهم می‌سازند و گاهی هم ادعا می‌کنند که این جنایت بزرگترین جنایتی است که تا اکنون پنهان مانده است؛ اما هرگز واضح نساخته که در پس این ماجرا چه کسی قرار دارد؟! و گاهی هم می‌گویند امریکا برای پیدا نمودن مرتکبین این جنایت و کیفرشان تلاش می‌کند، در حالی‌که به هیچ صورت ابن سلمان را دراین قضیه تا اکنون متهم نکرده و هرگز نمی‌خواهد که پای محمد بن سلمان در این مسئله کشیده شود.

واقعیت این است که شخص محمد بن سلمان و تجاوز بر آزادی مطبوعات و خبرنگاران طوری‌که شایعه گردیده، در این موضوع مهم نبوده هرچند که در ظاهر این مسایل محل تنش قرار گرفته اند؛ بلکه اصل مسئله این است که تنش و نزاع بر سر نفوذ دو قدرت(امریکا و اروپا) بر مهم‌ترین و خطرناک‌ترین منطقۀ جهان و ترور اشخاص به بهانۀ این جنایت است.

               برگرفته از جریدۀ الرایه

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه