سه شنبه, ۲۷ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۵/۰۷م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
کسی که از حکام (امروزی) نگهبانی بخواهد بر خود ظلم کرده است
بسم الله الرحمن الرحيم

کسی که از حکام (امروزی) نگهبانی بخواهد بر خود ظلم کرده است

(ترجمه)

رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند:

«مَنْ رَأى سُلْطاناً جائِراً مُسْتَحِلاًّ لِحُرُمِ اللهِ، ناکِثاً لِعَهْدِ اللهِ، مُخالِفاً لِسُنَّةِ رَسُولِ اللهِ، یَعْمَلُ فِی عِبادِاللهِ بِالاِثْمِ وَ الْعُدْوانِ فَلَمْ یُغَیِّرْ عَلَیْهِ بِفِعْل، وَ لاَ قَوْل، کانَ حَقّاً عَلَى اللهِ أَنْ یُدْخِلَهُ مَدْخَلَهُ».

ترجمه: «هر کس سلطان ستمگرى را ببیند که حرام الله را حلال شمرده، پیمان الهى را شکسته، با سنّت رسول الله مخالفت ورزیده و در میان بندگان خدا به ستم رفتار مى کند و او با زبان و کردارش با وى به مخالفت بر نخیزد، سزاوار آن است که الله او را در جایگاه آن سلطان ستمگر (دوزخ) بیندازد».

ظلم در لغت عرب، چیزی را در غیر جای آن قرار دادن است و عرب یک ضرب‌المثل داشتند که می‌گفتند: "کسی که از گرگ چوپانی و نگهبانی خواهد، ستم کرده است"، و ظلم گذشتن از حد و ستم است. الله سبحانه وتعالی در سورهٔ بقره می‌فرماید:

﴿وَ مُن یَتَعدَّ حُدُودَ الله فاؤلائک هُمُ الظَّالِمُونَ﴾ [بقره: 229]

ترجم: هر کسی از حدود و مرزهای[اوامر و نواهی] الهی تجاوز کند[ستمگر بوده و] بی گمان این چنین کسانی ستمگرند[و به خود و جامعه ای که در آن زندگی می‌کنند، ستم می نمایند].)

 الله سبحانه و تعالی ظلم بر خود و دیگران را حرام گردانیده است، بلکه الله سبحانه و تعالی بر خود لازم گردانیده است كه قومى را بدون فرستادن رسول عذاب نكند، و دین حنیف ما اسلام؛ ظلم، انواع، اسباب و پیامدهای آن را واضح بیان کرده است.

صحابۀ کرام، علما و خلفای بزرگوار به معانی ظلم و عواقب آن آگاه بودند، چنانچه حضرت علی رضی الله عنه می‌فرماید:«روز انتقام مظلوم از ظالم، شدیدتر از روز ستم کردن ظالم بر مظلوم است»، همچنان یوسف ابن اسباط رحمه‌الله می‌گوید:«هر کس برای بقای ظالمی دعا کند، در حقیقت دوست دارد که از الله در روی زمین نافرمانی شود».

اما امروز ظلم و بی عدالتی از هر طرف ما را به سبب حکام مضری که به امت اسلامی خیانت کرده و دساتیر و نظام‌های کفری را بر آنها تطبیق می‌نمایند، احاطه کرده است و ما مسلمانان زمانی که این حکومت‌داران عاجز و ناتوان را به عنوان حاکم پذیرفتیم و با نشستن و ترک تکلیف عزل آنها و نصب خلیفه به جای آنها، بر خود ظلم و ستم نمودیم.

خدایا! مارا به خلافت راشده ثانی بر منهج نبوت که به وسیله‌ آن پراکندگی و هرج و مرج بین مسلمانان بهبود می‌یابد، برسان و مصیبت را از آنان دور گردان، خدایا به نور وجه کریمت زمین را نورانی گردان.

اللهم آمین آمین.

مترجم: عبدالرحمن مستنصر

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه