دوشنبه, ۲۶ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۵/۰۶م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
چه کسی آتش دل‌های ما را فرو می‌نشاند؟
بسم الله الرحمن الرحيم

چه کسی آتش دل‌های ما را فرو می‌نشاند؟

سهل بن معاذ رضی‌الله عنه از پدر خود روایت می‌کند که رسول‌الله صلی‌الله علیه وسلم فرمودند:

«مَنْ كَظَمَ غَيْظًا وَهُوَ قَادِرٌ عَلَى أَنْ يُنْفِذَهُ، دَعَاهُ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ عَلَى رُءُوسِ الْخَلَائِقِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ حَتَّى يُخَيِّرَهُ اللَّهُ مِنَ الْحُورِ الْعِينِ مَا شَاءَ» (سنن ابو داوود).

ترجمه: هرکس خشمش را فرو ببرد، درحالی که می‌تواند آن را عملی سازد (يا انتقام بگيرد)، الله متعال در روز قیامت او را در انظار عمومی صدا می‌زند و به او اجازه می‌دهد هرچه از زنان زيبای بهشتی که می‌خواهد، برای خود برگزيند.

این حدیث شریف در مورد عده‌ای از انسانان سخن می‌گوید، که در این روز‌ها کم یافت و تعدادشان بسیار اندک است، بلکه در واقع در طول تاریخ اندک بوده‌اند، رسول‌الله صلی‌الله علیه وسلم اصحاب خود را به اخلاق نیکو که عبارت از فرو بردن خشم است تشویق می‌نمودند، در حالی‌که اصحاب از تقوی و سلامت قلب بهرۀ وافری داشتند و قرآن کریم نیز به آنها نازل شده بود، لیکن ما امروزه از عصر صحابه خیلی فاصله داریم، بیماری‌های دنیا در ما موج می‌زند و ما را ضعف و ذلتی فرا گرفته که باعث شده باطل، عنعنات و روزگار آن دوباره باز گردد، بنابراین ما را مملو از خشم می‌یابی.

از یک جهت می‌بینیم که قلب‌های ما نسبت به نزدیک‌ترین دوستان و خویشاوندان‌مان  مملو از خشم است و منظور از خشمی که  در این حدیث شریف بیان شد همین خشمی است، که انسان نسبت به برادران دینی خود دارد و اجر و پاداش فرو بردن این خشم جنتی است که فقط کسانی‌ به آن می‌رسند که شب و روز برای بدست آوردنش تلاش می‌کنند، الله سبحانه وتعالی در روز قیامت در مقابل همگان، کسی را ‌که خشم خود را فرو می‌برد؛ صدا می‌زند و او را مختار می‌سازد تا هر چه دوست دارد و می‌خواهد از حور عین برای خود برگزیند، پس برای کسی‌که خشم خود را فرو می‌برد در حالی‌‌که توان اجرای آن را دارد چه درجۀ بزرگیست.

از سوی دیگر متوجه می‌شویم که چیرگی و ظلم دشمنان اسلام بر ما مسلمانان در قلب‌های ما خشم بزرگی را شعله‌ور ساخته است، چنانچه علاوه‌ بر اینکه  حکم الله سبحانه وتعالی بر بندگانش تطبیق نمی‌شود، نمی‌توانیم خشم خود را بر دشمنان خود تحمیل کنیم، این خشم روزبه‌روز زیاد می‌شود و دشمنان اسلام فساد و تباهی را در میان ما به بار می‌آورند؛ در حالی که هیچ قدرتی نداریم که آن‌را از خود دور کنیم مگر اینکه منتظر گشایش و نصرت الله سبحانه وتعالی باشیم که برای ما وعده داده است.

از الله سبحانه وتعالی می‌طلبیم، کسی را برای ما مقدر کند که خشم ما را برطرف نموده و برای ما زمینۀ انتقام گیری از کفار را بخاطر رضای الله سبحانه وتعالی و پیامبر صلی الله علیه وسلم فراهم سازد، و این برای الله سبحانه وتعالی سخت نیست. اللهم آمین.

نویسنده: داکتر ماهر صالح

مترجم: حسین سلحشور

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه