دوشنبه, ۲۶ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۵/۰۶م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
سیاست جنگی در اسلام
بسم الله الرحمن الرحيم

سیاست جنگی در اسلام

(ترجمه)

از انس بن مالک رضی‌الله عنه روایت است که رسول‌الله صلی‌الله علیه وسلم فرمودند:

«انْطَلِقُوا بِاسْمِ اللَّهِ وَبِاللَّهِ وَعَلَى مِلَّةِ رَسُولِ اللَّهِ وَلَا تَقْتُلُوا شَيْخاً فَانِياً وَلَا طِفْلاً وَلَا صَغِيراً وَلَا امْرَأَةً وَلَا‏ ‏تَغُلُّوا ‏وَضُمُّوا ‏غَنَائِمَكُمْ وَأَصْلِحُوا وَأَحْسِنُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ.»

ترجمه: به نام الله سبحانه وتعالی، برای رضای او تعالی و بر اساس دین رسول‌الله صلی‌الله علیه وسلم به سوی جهاد حرکت کنید، پیر مرد، طفل و زن را نکشید، سخت‌گیری نکرده، غنیمت‌های خود را جمع کرده، امور تان را اصلاح کنید و نیکی کنید زیرا الله سبحانه وتعالی نیکو‌کاران را دوست دارد. (عون المعبود شرح  سنن ابو داوود)

(لَا تَقْتُلُوا شَيْخاً فَانِياً) پیرمرد را نکشید؛ مگر اینکه جنگجو باشد و یا برای لشکر نظر بدهد، چنانچه آمده است که  پیامبر صلی الله علیه وسلم دستور دادند که  زید بن صمه کشته‌شود درحالی‌که صد و بیست سال یا بیش از آن عمر داشت؛ زیرا به عنوان نظر دهنده به لشکر هوازن آورده شده بود.

(وَلَا طِفْلاً وَلَا صَغِيراً) یعنی پسر بچه‌ای که هنوز بالغ نشده است را نکشید مگر اینکه پادشاه باشد و یا در جنگ اشتراک کرده باشد. (ولَا اِمْرَأَة) زن را نکشید جز اینکه حربی و یا ملکه باشد. (وَضُمُّوا) جمع کنید. (وَأَصْلِحُوا) امور خود را اصلاح کنید. (وَأَحْسِنُوا) در میان‌ خود نیکی کنید.

سیاست جنگ، رسیدگی به امور جنگ در شرایطی است که باعث پیروزی مسلمانان و شکست و ذلت دشمنان‌شان شود، این درحالی است که نص معینی در مورد انجام عمل خاصی وارد نشده باشد، اگر نص خاصی ذکر شده باشد انجام آن کار به بهانۀ سیاست جنگ جایز نیست. رسول‌الله صلی‌الله علیه وسلم از کشتن زنان، اطفال و پیرمردان نهی نموده است طوری که در حدیث شریف بیان گردید، اما رسول‌الله صلی‌الله علیه وسلم کشتن زنان، اطفال و پیرمردان را در مواردی جایز دانسته است که دستیابی به کفار بدون کشتن آنان ممکن نباشد؛ زیرا اگر کودکان و زنان با مردان مختلط باشند با پرتاب منجنیق و توپ مورد اصابت قرار می‌گیرند، در "صحیح البخاری" آمده است که از رسول‌الله صلی‌الله علیه وسلم پرسیدند، اگر مسلمانان شبانگاه بالای کفار حمله کردند و زنان و فرزندان‌شان ناخواسته مورد اصابت قرار گیرند چه حکمی دارد؟ آن حضرت صلی الله علیه وسلم فرمودند: که آنها نیز از جملۀ کفار هستند، همچنین کشتن پیرمردی که برای کفار مفید و برای مسلمانان مضر باشد جایز است چنانچه در شرح حدیث از کشتن زید بن صمه یاد شده است.

نویسنده: ابو مریم

مترجم: حسین صلحشور

Last modified onچهارشنبه, 06 مارس 2024

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه