جمعه, ۱۶ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۴/۲۶م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
گونه‌ی دیگری از بیداری اسلامی در تاجیکستان
بسم الله الرحمن الرحيم

گونه‌ی دیگری از بیداری اسلامی در تاجیکستان

(ترجمه)

خبر:

براساس داده‌های دفتر ثبت احوال نفوسِ کشور تاجیکستان، در سال 2018م به اکثریت دختران و پسرانی‌که در این کشور بدنیا آمده‌اند، نام‌های اسلامی گذاشته‌اند. سال گذشته نیز نام‌های: ادریس، عمران، محمد، ابوبکر، عمر، عبدالله و یوسف اکثریت نام‌های پسران متولد سال را تشکیل داده است. هم‌چنان محبوب‌ترین و بیشترین اسمای دختران متولد این سال را نام‌های عربی و عبرانی مانند: مریم، آمنه، عائشه، آسیه، حنیفه، فاطمه و حبیبه شکل داده است. این خبر در آژانس اطلاعاتی "آسیا پلس" به تاریخ12 فبروی 2019م به نشر رسیده است.

به همین ترتیب، آژانس متذکره مصاحبه‌ای از منصور سروش نویسنده و فیلسوف تاجیکی را انعکاس داده است که وی ریشه و اصل همۀ این نام‌ها را عربی دانسته و گفته است که این اسما ارتباط مستقیم با اسلام دارد، منصور سروش گفت: «مردم تاجیکستان تا دهـۀ 90 ترجیح می‌دادند تا بر فرزندان خویش نام‌های فارسی و از کتاب شهنامۀ فردوسی انتخاب نمایند. نام‌های: سیاووش، سهراب، رستم، فریدون، تهمینه، جمشید، خورشید، هوشنگ، کوروش، لیلی، شیرین نام‌های دوست داشتنی مردم بود؛ اما امروزه ترجیح می‌دهند تا بر فرزندان خویش اسمای عربی و اسلامی بگذارند و این امر برمی‌گردد به این‌که در خواندن و نوشتن متون دینی در تاجیکستان تحولی چشم‌گیری به میان آمده است.»

تبصره:

بسیار واضح است؛ بیداری اسلامی‌ای‌که امروزه در تاجیکستان از آن سخن به میان می‌آید، از فضل الله متعال است و با انتخاب نام‌هایی‌که مردم این سرزمین بر فرزندان‌شان می‌گذارند، بیشتر واضح می‌گردد. قابل تذکر است که برگشت و رجوع به اسلام و نام‌های اسلامی در حالی قد علم نموده است که حاکم دیکتاتور و مستبد آن سرزمین، امام علی رحمان، جهدو تلاش مستمری را  علیه اسلام و سرکوب مسلمانان در پیش گرفته است.

از همه مهم‌تر این‌که: رحمان در سال‌های پسین، سیاست وحشی‌گری را در هر مظهری از مظاهر زندگی اسلامی مردم در پیش گرفته است؛ وضع جریمه بر پوشیدن حجاب و گذاشتن ریش، منع ادای مناسک حج قبل از تکمیل چهل سالگی، جلوگیری از فراگیری تعالیم اسلامی در خارج از تاجیکستان، مسدود کردن همۀ مدارس دینی در داخل کشور و بسته کردن هزاران مسجد و اماکن ادای نماز از نمونه‌های بارز آن به شمار می‌رود. خدمت گاران مخلص او نیز در این جنایات با او شریک‌اند و مستمر بر آزار و اذیت و اهانت به شخصیت‌های دینی می‌پردازند، چنان‌چه هم اکنون صدهاتن از علماء در زندان‌های تاجیکستان محکوم به حبس طویل‌اند. در عین حال، امامان رسمی مساجد دولتی را طوری ذلیل ساخته است که باید کارهای توهین‌آمیزی را انجام دهند؛ گاهی تحت فشار قرار می‌گیرند تا در برنامه‌های تیاتر اشتراک ورزند؛ گاهی مجبور ساخته می‌شوند تا تکت‌های اشتراک در محافل موسیقی را بفروشند و حتی یکی از امامان مسئولیت جمع‌آوری پول جهت ساخت مجسمۀ لینین را به عهده داشت!

علاوه از این، امام علی رحمان تلاش‌های جدی نموده است تا مردم را از انتخاب نام‌های اسلامی بر فرزندان‌شان منع و نام‌های ماقبل اسلام و فرهنگ زردشتی را رایج کند! هم‌چنان، در سال 2016م اکثریت کارمندان ادارۀ ثبت احوال نفوس، از ثبت نام و اعطای تذکرۀ تابعیت را برای آنانی‌که نام‌های: محمد، ابوبکر، یاسین و سائر اسمای اسلامی داشتند، امتناع ورزیده و در بدل آن از پدران آن‌ها خواسته اند تا بر فرزندان خویش از کتاب "کتالوک نام‌های محلی" که اکثریت مطلق آن را نام‌های ماقبل اسلام شکل داده است، انتخاب نمایند؛ اما به سبب بلند شدن موجی از خشم و اعتراضات مردمی، مقامات تاجیکستان تا حال موفق نشده‌اند تا این قانون را به تصویب برسانند.

برخلاف میل و رغبت رحمان در تاجیکستان، گذاشتن نام‌های اسلامی همه روزه افزایش می‌یابد. بنابراین، مشاهده می‌نماییم که به رغم فشارهای روزافزون نظام سیکولر رحمان در تاجیکستان، بیداری اسلامی و بازگشت به اسلام، در همۀ مظاهر زندگی مردمان آن پدیدار می‌گردد. الله متعال چه زیبا فرموده است:

﴿يُرِيدُونَ أَن يُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَيَأْبَى اللَّهُ إِلَّا أَن يُتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ﴾

[توبه: ٣٢]

ترجمه: آن‌ها می‌خواهند نور الله(سبحانه وتعالی) را با دهان خود خاموش کنند؛ ولی الله(سبحانه وتعالی) جز این نمی‌خواهد که نور خود را کامل کند؛ هر چند کافران ناخشنود باشند!

نویسنده: محمد منصور

برای دفتر مطبوعاتی مرکزی حزب‌التحریر

Last modified onجمعه, 22 فوریه 2019

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه