یکشنبه, ۲۵ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۵/۰۵م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
شما کجایید تا امور مردم را به صورت درست مدیریت کنید؟
بسم الله الرحمن الرحيم

شما کجایید تا امور مردم را به صورت درست مدیریت کنید؟

خبر

امجد عضایله وزیر مشاور اردن در امور اطلاعات رسانی، در ارتباط  به اردنی‌هایی‌که در خارج از کشور بسر می‌برند، اظهار داشت که: حکومت اردن تاکنون هیچ تلاشی را برای بازگشت آن‌ها انجام نداده است و به افزایش تعداد وارد شوندگان از خارج کشور پرداخته است که یا در هوتل‌ها و یا هم اماکن دیگری‌که تعیین خواهد شد، اقامت نمایند، به خصوص برای عودت‌کنندگان که از کشورهای خلیج با وسایل نقلیه تشریف می‌آورند و یا هم از طریق دریا از مصر.

هم‌چنین وی افزود: برای آن عدۀ از اردنی‌هایی‌که در خارج از اردن آواره هستند و هزینۀ بازگشت به آن  را ندارند تا کنون بودجۀ برای تمویل بازگشت‌شان وجود ندارد و شاید که در خصوص این مورد بررسی صورت گیرد و دوباره به کابینۀ وزراء و یا هم به کمیتۀ مبارزه با بحران عرضه شود. (منبع: دفتر خبرگزاری)

تبصره

کار این دولت عجیب است؛ با آن‌که با دولت‌های قبل از خود تفاوتی ندارد! تنها در این‌ مورد که نمی‌تواند امورات مردم را درست مدیریت کند! جای تعجب نیست؛ بلکه تعجب در آن است که به عروسکی می‌ماند که از پشت پرده به وسیلۀ یک یا چندین جهت اداره می‌شود، که این موضوع بر اکثریت مردمِ بادرایت و آگاه پوشیده نیست. دولت اردن به فشار آوردن بالای مردم و خالی کردن جیب‌های‌شان ادامه می‌دهد تا این‌که اعتبار خود را از دست دهد تا سر انجام دولت تغییر کند و یا هم عوض شود و دولت جدیدی روی کار آید که همان نقش دولت‌های قبلی را به پیش ببرد!

اما عدم توانایی آن در مدیریت درست امورات مردم می‌تواند که به دو علت باشد: اول حد و مرز مشخص شده‌ای که نمی‌تواند از آن تجاوز کند و دوم نظامی‌که این دولت‌ها آن را تطبیق می‌کنند، یعنی نظام سرمایه‌داری که بیشترین توجه‌اش را برای حمایت از منافع متنفذین و سرمایه‌داران به خرج می‌دهد. افزون برین، استوار بودن اقتصاد دولت بر پایۀ دیون، کمک‌ها، بخشش‌ها و بر آن‌چه که صندوق بین المللی پول در آن سرازیر می‌کند و آن را به دوران می‌اندازد و شروط خود را تحمیل می‌کند، کشور را غرق در دیون ربوی کرده است و بحران کرونا آمد تا بلائی روی بلائی دیگر باشد. این بلا در حالی آمد که گویا دولت اردن منتظرش بود تا که از آن سودجویی کند و به وسیلۀ آن نقشه‌ها و دسیسه‌های خود را به پیش ببرد و آن‌چه در جیب‌های مردم باقی مانده است را به غارت ببرد و در عوض این‌که برای‌شان کمک کند، بدون ضرورت به قرنطین تمام مناطق و ولایت پرداخته است. درحالی‌که می‌بایست مناطق مصاب به وباء را قرنطین می‌کرد، نه این‌که چرخۀ زندگی و اقتصاد کشور را تعطیل می‌کرد.

 شنونده اخبار گمان نموده بود که دولت اردن به وسیلۀ هزینۀ خود، اردنی‌ها را در خارج از کشور استقبال نموده است. جای تعجب این‌جاست که مسئولین مبالغ هنگفتی را برای عودت‌کنندگان تحمیل نموده‌اند، این در حالی است که خود وزیر مشاور اردن در امور اطلاع‌رسانی به صراحت بیان کرده است که بودجۀ تمویلی برای بازگشت اردنی‌هایی‌که قادر به بازگشت نیستند، وجود ندارد، و این بدان معناست که بودجۀ سالانه از هر نوع فقرۀ برای موارد اضطراری و مصیبت‌ها خالی می‌باشد؛ چون دولت برای تازه نمودن مصایب از آن به مصرف می‌رساند. اما عجیب نیست اگر بدانیم که مصارف حمایت نان طبق گزارش وزیر امور اجتماعی متوقف شده است و هم‌چنین شگفت‌انگیز نیست که نتواند اردنی‌هایی خارج از کشور را که قادر به بازگشت نیستند بازگرداند.

تنها اسلام و دولت‌اش (خلافت بر منهج نبوت) می‌تواند که امورات مردم را درست مدیریت کند؛ این بدان خاطر است که اسلام همۀ مشاکل را به اعتبار این‌که مشکل انسانی است، به طریقه واحد حل می‌نماید، نه به هیچ اعتبار دیگری. چنانچه مشکل حکمرانی را مثل انتخاب خلیفه حل می‌دارد و یا مشکل اقتصادی را مثل نفقه حل می‌نماید و یا مشکل اجتماعی را مثل مسئله ازدواج حل می‌کند. اسلام مشاکل یاد شده را به حیث مشکل حکمرانی، اقتصادی و یا اجتماعی حل ننموده؛ بلکه به این اعتبار به معالجه آن می‌پردازد که آن یک مشکل انسانی است و برایش راه‌حلی استنباط می‌نماید. نظام سرمایه‌داری ناکامی خود را در تمام کشورهای جهان در راه مبارزه با بحران کرونا و مشاکل برخواسته از آن اثبات نموده است. پس ای مردم! ما شما را بسوی تأسیس خلافت راشده بر منهج نبوت هم‌راه با حزب التحریر دعوت می‌نماییم.

نویسنده: خلیفه محمد- ولایه اردن

مترجم: محمد "مزمل"

 

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه