شنبه, ۲۴ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۵/۰۴م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
امریکا؛ کوره یا پشقاب سالاد!
بسم الله الرحمن الرحيم

امریکا؛ کوره یا پشقاب سالاد!

خبر

واکنش‌ها در مورد خفه نمودن جورج فلوید.  2 مارچ 2020

تبصره

حرف نوی نیست زمانی‌که می‌گوئیم امریکا و از پشت آن غرب سکولار سرمایه‌داری در علاج مشکلات نژادپرستی در جوامع‌شان خفه شدند، بلکه این مشکل از دست‌آوردهای طبیعی نظام سرمایه‌داری، فلسفه و افکار اساسی آن و دید آن نسبت به زندگی است. نکتۀ جدید در این نمایش نژادپرستی این است که جهان آثار ظلم و خفقان را در این فضا به صورت مستقیم لحظه‌به‌لحظه مشاهده می‌کند.

ساموئیل هانتینگتون نویسندۀ مشهور امریکائی، در کتاب خود به نام «ما کیستیم؟» طرح و برنامه‌های گوناگون فرهنگی را بر شمرده است و جایگاه‌شان را تشبیه کرده می‌گوید: «تشبیه دیگ جوشان و سوپ بادنجان رومی، به امریکای حقیقی شباهت ندارد، زیرا موزاییک امریکا، سالاد، یا حتی سالادی است که اجزای آن واژگون گردیده و با زور هم حرکت نمی‌کند.» و این واقعیت فعلی است که شواهد آن بسیار می‌باشد.

بشریت در بینوائی به سر می‌برد و لیکن به هر طرف می‌بیند راه نجاتی نمی‌یابد و نمونۀ عملی قابل توجهی یافت نمی‌شود که بدیلی را و طریقۀ زندگی را که به شأن انسان باشد و زندگی با کرامتی را برایش فراهم نماید، ارایه کند و امکان ندارد که این نمونه را بیابد مگر از طریق دولت اسلامی و تمدن آن.

در این جا نگاه کوتاهی داریم بر یکی از جوانب زندگی اسلامی است که مردم طی چندین قرن‌ در سایۀ خلافت با آن زندگی کردند: در تاریخ مسلمانان ثابت شده است که فتوحات اسلامی شهرها و مردمان گوناگونی را شامل شده است، عراق فتح گردید و در آن مخلوطی از نصاری، مزدک، زردشت از فارس و عرب سکونت داشتند. فارس فتح شد و در آن غیر عرب‌ها و اندکی از یهود و رومی‌ها در آن سکونت داشتند و دین‌شان آئین فارس بود. شام فتح شد و مذهب‌شان اقلیمی رومی بود و فرهنگ رومی داشتند و دین‌شان نصرانیت بود و در آن سوری‌ها، ارمن، یهود و بعضی از رومی‌ها و عرب‌ها سکونت داشتند. مصر فتح شد و در آن مصری‌ها، بعضی از یهود و بعضی از رومی‌ها سکونت داشتند. شمال افریقا فتح شد و بربرها در آن سکونت داشت و در دست رومی‌ها بود. سند، خوارزم، سمرقند و اندلس فتح شد و این سرزمین‌های گوناگون با قوم‌ها، زبان‌ها، دین، تقالید، عادات، قوانین و فرهنگ‌های متفاوت بودند. به همین دلیل پروسۀ یکجاسازی بعضی آن با بعضی دیگر و از آن ساختن امت واحده‌‌ای که دین، زبان، فرهنگ و قوانین آن یکی باشد کار بسیار سخت و عمل بسیار شاقه بوده است. کامیابی در این مورد امر غیر عادی شمرده می‌شود که جز برای اسلام حاصل نمی‌شود و جز برای دولت اسلامی  تحقق نمی‌یابد.

بدون شک تمام این مردم بعد از این‌که در زیر سایه پرچم اسلام قرار گرفتند و دولت اسلامی بر ایشان حاکم گردید و در اسلام داخل شدند؛ امت واحده گردیدند که همان امت اسلامی است و این به سبب تأثیر حاکمیت اسلام بر ایشان و گردن نهادن‌شان به عقیدۀ اسلامی بود، برای ذوب و یکجا شدن این مردم موارد زیادی وجود داشت، از آن جمله احکام اسلام که حکم می‌کرد تا به محکومین به دید انسانی دیده شود نه به دید نژادی و قومی یا مذهبی. به همین سبب احکام بالای همه به صورت یکسان بدون فرق بین مسلمان و غیر مسلمان تطبیق می‌گردید، الله سبحانه وتعالی می‌فرماید:

﴿وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآَنُ قَوْمٍ عَلَى أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ﴾

[ مائده: 8]

ترجمه: و دشمنانگي قومي شما را بر آن ندارد كه (با ايشان) دادگري نكنيد. دادگري كنيد كه دادگري (به ويژه با دشمنان) به پرهيزگاري نزديك‌تر (و كوتاه‌ترين راه به تقوا و بهترين وسيله براي دوري از خشم الله) است. از الله بترسيد كه الله آگاه از هر آن چيزي است كه انجام مي‌دهيد.‏

تمام مردم در حکم و قضاوت یکسان بودند، حاکم زمانی‌که امور مردم را رهبری می‌کرد و بر ایشان حاکمیت می‌کرد و قاضی زمانی که بین مردم قضاوت می‌کرد، کدام نگاه دیگری نداشت که برای چی کسی حکم می‌کند و یا در میان چی کسی قضاوت می‌کند؛ جز نگاه به سوی انسان تا امورش را سرپرستی کند و خصومت‌ها را دور سازد. نظام حکم در اسلام به وحدت بین اجزای دولت حکم می‌کند؛ چنانکه به برآورده ساختن نیازهای هر ولایت که در آن است با انفاق به آن از بیت المال دولت حکم می‌کند، صرف نظر از مالیاتی‌که کم یا بیش از آن می‌گیرد یا این‌که به این نیازها وفا می‌کند یا وفا نمی‌کند. چنان‌که به وحدت اقتصاد با جمع‌آوری مال‌ها به بیت المال از تمام ولایات حکم می‌کند، به این طریق تمام شهرهای فتح شده، ولایاتی در دولت واحد می‌گردد که آنان را در حاکمیت با سیر حتمی به سوی ذوب شدن روانه می‌گرداند.

آری! فقط با چنین نظامی بیرون کردن مردم از ستم نظام سرمایه‌داری به سوی عدالت اسلام و از تنگی دنیا به فراخی آخرت ممکن است.

پیام چنین حالاتی برای بشریت به صورت عام؛ این‌که تنها نظامی‌که زندگی بشر را اصلاح می‌کند، آن نظامی است که از جانب  خالق زندگی و بشر باشد و برای مسلمین به صورت خاص این‌که شما با خلافت بر منهج نبوت بدیل عملی برای این نظام تقدیم نمائید.

نویسنده: م. أسامة الثوینی – اداره مطبوعات-کویت

مترجم: احمد صادق "امین"

 

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه