پنجشنبه, ۳۰ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۵/۰۹م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
آخرین اتفاقات جنگ روسیه و اوکراین
بسم الله الرحمن الرحيم

آخرین اتفاقات جنگ روسیه و اوکراین

(ترجمه)

خبر:

اخبار ضد حمله اوکراین و شورش واگنر.

تبصره:

جنگ اوکراین و روسیه شاهد تحولات مهمی بود که با شکست ضدحمله کی‌یف به دلیل بمباردمان سد کاخوا شروع شد و منجر به سردرگمی نیروهای اوکراینی و جابجایی آن‌ها در خطوط نبرد گردید. این ضدحمله باعث از بین رفتن ضریب شوک حمله و تأثیر آن بر روسیه گردید و روحیه آن را بالا برد، انگار ادعا می‌کنند که این ضدحمله از ابتدا شکست خورده است.

این سردرگمی درهای غرب را به روی اوکراین با سلاح‌های خوشه‌ای باز نمود، به‌ویژه زمانی‌که مشخص شد روسیه قبلاً از آن‌ها در جنگ اوکراین استفاده نموده؛ هرچند استفاده از این نوع سلاح در سطح بین‌المللی ممنوع می‌باشد.

روسیه پس از پایان دادن به قرارداد صادرات غلات با میانجیگری ترکیه، بندر اودسا و مکان‌های ذخیره غلات را با خشونت بمباردمان کرد؛ زیرا ترکیه قرارداد با روسیه را در مورد جنگنده‌های آزوف نقض کرده بود. سپس ترکیه به رئیس‌جمهور اوکراین اجازه داد تا پنج تن از رهبران نظامی گروه آزوف اوکراین را به وطن بازگرداند و این کار در جریان سفر اخیر زلنسکی به ترکیه صورت گرفت.

این تنش شدید همزمان با بمباردمان پل کریمه و هم‌چنین نشست ناتو در لیتوانیا در مرزهای روسیه بالا گرفت، نشستی‌که با تصمیمات دردناک و خصمانۀ در قبال روسیه همراه بود.

غرب به رهبری امریکا به توافق رسیده اند که روسیه باید شکست داده شود و اوکراین با سلاح و هرچیز دیگری‌که لازم باشد، مورد حمایت قرار گیرد؛ اما بدون دخالت مستقیم. بنابراین، روسیه و نظام حکومت آن به رهبری پوتین، در باتلاقی گیر مانده اند که نه راه عقب‌گرد دارند و نه راه پیشرفت. روسیه هیچ متحد واقعی ندارد که بتواند به آن تکیه کند؛ حتی چین آنطور که برخی فکر می‌کنند به دلایل زیادی که اینجا مجال ذکر آن نیست، متحد قابل اعتمادی برای روسیه نیست.

در بهبوهۀ این حوادث بود که خنجری از پشت به نظام روسیه  به ویژه پوتین وارد گردید؛ خنجری‌که توسط گروه واگنر زده شد. این خنجر از پشت نشان داد که اردوی روسیه تا چه حد شکننده است. این امر باعث شد پوتین به ژنرال‌های اردوی خود و برخی از سیاستمداران شک کند، چنان‌چه تاکنون ده‌ها تن از رهبران نظامی روسیه زیر برسی و تحقیق قرار گرفته اند. یعنی این اتفاقات شوک عظیمی به روسیه وارد نموده و باعث شد تا امروز روسیه در دو جبهه داخلی و خارجی بجنگد.

از جمله تحولات دیگر ناشی از این جنگ این است که آلمان به تدریج دارد از محدودیت‌هایی که پس از جنگ جهانی دوم، به ویژه از نظر نظامی بر آن اعمال شد، فرار کرده و دیده می‌شود که امریکا از آن چشم‌پوشی می‌کند و انگلیس نیز موافقت دارد. چنان‌چه آلمان دارد به اختصاص بودجه‌های سرسام‌آور برای ارتش و تسلیحات می‌اندیشد. اگر صنعتی بودن آلمان و اقتصاد قوی آن را در سطح جهانی به آن اضافه کنیم، متوجه خواهیم شد که  این واقعیت سرانجام منجر به تبدیل شدن مجدد آلمان به قدرت بزرگ خواهد شد که ممکن است حتی تبدیل به تهدیدی برای قدرت‌های بزرگ دیگر به ویژه فرانسه و روسیه شود.

بازگشت آلمان به عنوان یک قدرت بزرگ جهانی به معنای نابودی اتحادیه اروپاست؛ زیرا آلمان خود را بهتر و بزرگتر از چنین اتحادیه‌ای می‌بیند و این به معنای خطر واقعی برای حضور روسیه و تداوم آن به عنوان یک کشور قدرتمند می‌باشد.

در پایان باید گفت که آیا پوتین تصمیم خود را برای اعلام جنگ به اوکراین در فبروری 2022 را هنوز یک تصمیم به جا و موجه می‌داند؟  شکی نیست که بدترین چیزی‌که امت‌های مختلف و بشریت از آن رنج می‌برند، همانا رهبران احمق سیاسیِ هستند که بدون توجه به حقایق روشن و واقعیت‌های محسوس تصمیم می‌گیرند!

بار الها، از تو می‌خواهیم در این ماه مبارک که یکی از ماه‌های حرام است، برای امت اسلامی یک رهبر ربانی‌ وخلیفه‌ای راشدی مهیا کنی که با کتاب شریف تو و سنت برگزیدۀ مصطفی صلی الله علیه وسلم بر آن حکم کند تا باشد که در هر دو جهان پیروز شویم! الهی، این سال  را سال خیر و برکت و توانمندی امت اسلام قرار بده! آمین!

نویسنده: دکتر محمد ظمیزی

شنبه 4 محرم 1445 هـ ق.

مصادف با 22 جولای 2023 م.

مترجم: محمد یاسین سادات

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه