شنبه, ۲۴ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۵/۰۴م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
احیای عالی‌ترین مبادی اخلاقی؛ تنها با تطبیق اسلام!
بسم الله الرحمن الرحيم

احیای عالی‌ترین مبادی اخلاقی؛ تنها با تطبیق اسلام!

(ترجمه)

خبر:

داکتر احمد الطیب، شیخ ازهر شریف و رئیس مجلس بزرگان مسلمانان از حمایت شیخ محمد بن زاید، امیر امارات  و پاپ فرانسس، پاپ کلیسای کاتولیک که برای برادری و حرص به نشر ارزش‌های مدارا و همزیستی در جهان همایت می‌کند، قدردانی کرد. وی گفت: «ما همزمان با جشن پنجمین سالگرد میلاد سند برادری انسانی، تأکید می‌کنیم که جهان ما مانند امروز نیاز مبرمی به احیای اصول اخلاقی عالی مندرج در این سند دارد.»

تبصره:

هر شخصی‌که کتاب الله و احادیث رسول الله صلی الله علیه وسلم را بخواند، برایش واضح می‌شود که چگونه اسلام برای علمای مسلمانان اهمیت زیادی را قائل است. الله سبحانه وتعالی می‌فرماید:

﴿إنَّمَا یَخشَی اللَّه مِن عِبَادِهِ العُلَمَاءُ [فاطر: 28]

ترجمه: تنها بندگان دانا و دانشمند، از الله ترس آمیخته با تعظیم دارند.

 و رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند:

«إِنَّ العُلَمَاءَ وَرَثَةُ الأَنبِیَاءِ»

ترجمه: میراث‌بران انبیاء علماء هستند.

به اختصار نقش علما همان است که رسول الله صلی الله علیه وسلم می‌فرمودند:

«إِنَّ مَثَلَ العُلَمَاءِ فِي الأَرضِ کَمَثَلِ النُّجُمِ فِي السَّمَاءِ یُهتَدَی بِهَا فِي ظُلُمَاتِ البَرِّ وَالبَحرِ فَإِذَا انطَمَست النُّجُومُ أَوشَکَ أَن تَضِلَّ الهُدَاةُ»

ترجمه: مثال علماء در زمین مانند ستارگان در آسمان است که در تاریکی‌های خشکه و دریا هدایت می‌کنند، وقتی‌که ستاره‌ها محو گردد، زوداست که آنانی‌که هدایت شدند گمراه گردند.

یعنی کار علما ارشاد مردم و تعلیم احکام و بازگرداندن آن‌ها به جاده صواب در صورت انحراف است؛ همان‌گونه که ستارگان در سفر شبانه راهنمای می‌کنند. واقعاً مایه تأسف است که ما در این زمان می‌بینیم که بسیاری از علمای امروز به وظیفه‌ای که شریعت بر عهده آن‌ها موکول کرده است، عمل نمی‌کنند و در جایی‌که امت به آن‌ها نیاز داشت، دیده نمی‌شوند. اگر بگویم که امت امروز در یک وادی قرار دارد و علما در وادی دیگر، مبالغه نکرده‌ایم! شیخ ازهر که بسیاری به او احترام می‌گذارند و گمان می‌کنند که برخی از خوبی‌ها در او موجود است، یکی از کسانی می‌باشد که در زمان نیاز امت او را نمی‌یابیم. موقف او در قبال غزه که در معرض نسل‌کشی قرار دارند ضعیف است و رژیم مصر که غذا و دارو را از مردم غزه منع می‌کند، شیخ ازهر تحرکی ندارد و ساکت نشسته است نه حق را می‌گوید و نه ابطال باطل را به زبان می‌آورد! هرگز ارتش مصر را برای حمایت از غزه فرانخواند و امروز به تمجید از این سند می‌پردازد که دین جدیدی را پایه‌گذاری کرد که الله سبحانه وتعالی هیچ مرجعی برای آن نازل نکرده است.

آیا امام (بزرگ؟!) نمی‌داند که اسلام بالاتر و فراتر از آنست و اسلام را الله سبحانه وتعالی رحمت بر جهانیان نازل کرده است؟ رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند:

«إِنَّما بُعِثتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الأَخلَاقِ»

ترجمه: من مبعوث شدم تا اخلاق نیکو را کامل کنم.

هم‌چنان فرمودند:

«إِنَّ مِن أَحَبِّکُم إِلَيَّ وَأَقرَبِکُم مِنِّي مَجلِساً یَومَ القِیَامَةِ أَحَاسِنَکُم أَخلَاقاً»

ترجمه: از شما در روز قیامت کسی نزد من محبوب‌تر و نزدیک‌تر می‌باشد که بهترین اخلاق را دارد.

علاوه بر نصوص شرعی دیگری‌که اهمیت التزام به اخلاقیات آورده شده اسلام ولزوم التزام به معروف و ترک دوری از منکر را نشان می‌دهد.

مطمئناً او همه این‌ها و بیشتر از این‌ها را می‌داند؛ اما بازگشت به اصل  و تغییر از افکار پوسیده برایش خیر و بهتر است. در آنجا چیزی نیست به جز از سندی‌که حاوی تفکری که کفر را تداوم بخشد و به آن دعوت کند و شرک را با توحید یکی کند. سند برادری انسانی یا "خانه ابراهیمی" که شیخ احمد طیب آن را می‌ستاید و کسانی‌که از آن حمایت می‌کنند، از مسلمانان می‌خواهند که دین خود را با آموزه‌های کشیشی که توسط پاپ مسیحی و خاخام های یهودی جنایتکار برای آن‌ها نوشته شده است، جایگرین کنند و آن‌ها را بره‌های حلیم و طعمه‌ای آسان برای گرگ‌های غرب کافر استعمارگر بگرداند.

بناءً اخلاق، مدارا و همزیستی بین اقوام و مذاهب مختلف تنها زمانی حاصل شد که احکام و افکار  اسلامی حاکم بود و تنها اسلام بود که مردم و نژادها را زیر سایه حکومت خلافت که در آن فرد غیرمسلمان در زندگی و مال خود در امنیت قرار داشت و مجبور به ترک دین و عقیده خود نبود، ذوب گردیدند. و اما کسانی‌که مدعی نشر اخلاق، ارزش‌های همزیستی، بردباری و برادری انسانی هستند، در واقع شیاطین انسانی هستند که از عفت و فطرت سلیم  خشمگین می‌شوند و یک تکه پارچه را بر سر زن مسلمان تهدید برای جوامع منحط اجتماعی و اخلاقی خود می‌دانند. پس ای شیخ الازهر، کدام یک از این دو شایسته ستایش و تجلیل است؟ الله سبحانه وتعالی می‌فرماید:

﴿یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَولاً سَدِیداً یُصلِح لَکُم أعمَالَکُم وَیَغفِر لَکُم ذُنُوبَکُم وَمَن یُطِع اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَد فَازَ فَوزاً عَظِیماً [احزاب: 70]

ترجمه: ای مؤمنان! از الله بترسید (و خویشتن را با انجام خوبی‌ها و دوری از بدی‌ها از عذاب او در امان دارید) و سخن حق و درست بگوئید. در نتیجه الله (توفیق خیرتان می‌دهد و) اعمال‌تان را بایسته می‌کند و گناهان‌تان را می‌بخشاید. اصلاً هر که از الله و پیامبرش فرمانبرداری کند، قطعاً به پیروزی و کامیابی بزرگی دست یابد.

نویسنده: ولید بلیبل

مترجم: پارسا امیدی

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه