یکشنبه, ۲۵ شوال ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۵/۰۵م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ  همگی به ریسمان الله سبحانه وتعالی چنگ زنيد و پراگنده نشويد!
بسم الله الرحمن الرحيم

وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ همگی به ریسمان الله سبحانه وتعالی چنگ زنيد و پراگنده نشويد!

خبر:

الیکساندر لیرینتیو نماینده ای خاص رئیس جمهور روسیه در امور سوریه گفت: «روسیه مسوده ی قانون اساسی جدیدی را به مخالفین سوریه آماده ساخته، آن را به گروپ های مخالفین سوریه سپرده و در انتظار پاسخ دهی آن ها می باشد.»

به تاریخ ۲۳ و ۲۴ جنوری در آستانه مرکز قزاقستان مذاکراتی در مورد سوریه صورت گرفت، در نتیجه تصمیم بر آن شد که ایران، روسیه و ترکیه مکانیزم سه جانبه ای را تشکیل دهند که آتش بس را در سوریه بتواند رعایت کند. در این مذاکرات نماینده گان حکومت بشار اسد و مخالفین حکومت سوریه یکجا با هم حضور داشتند که این نخستین باری بود که هیئت نماینده گان گروپ های مسلح، در آن حضور داشتند. (منبع ای بی. یو ای)

تبصره:

امریکا توسط نماینده گان اش توانسته است که بعضی پیروزی ها را در سوریه بدست آورد و آن این که در صفوف مخالفین اختلاف انداخته و آن ها نتوانسته اند در یک صف واحد با هم جمع شوند. این تکتیک،  نتیجه ای خوبی را حمله بر حلب داد. این قابل ذکر است که این عمل الهام بخش آزادی است؛ اگر به آن چه که روسیه از آن سخن می گوید، اقدام زودتری را بخاطر نفاق انداختن مسلمانان کرده و آن اندکی مسلمانان را ضعیف ساخته و بعد از سقوط حلب پریشانی مسلمانان زیادتر گردیده و صدای کسانی که می گویند مسلمانان را به دو گروه "مسلمان واقعی" و "مسلمان غیر واقعی" تقسیم کرده است، درست است. 

علاوه بر این، اعلامیه تنها از سوی آن هایی که خود را رهبر مسلمانان سطحی می گیرند نیامده؛ بلکه از جانب آن هایی که خود را مسلمانان فکری می گیرند اظهار داشته اند. به هر صورت مردم  آگاه می فهمند که اختلاف نظر در زمان حضرت محمد صلی الله علیه وسلم و در هر زمانی وجود داشته و آن اختلاف نظر امت را از هم پارچه گی و اتحاد باز نداشته است. بطور مثال: حضرت ابوبکر و حضرت عمر رضی الله عنهما اختلاف نظر در توزیع غنایم داشتند. در این اواخر علما و مجتهدین اسلام، اختلاف نظر در موضوعات مختلف با هم داشتند و هر یکی از آن ها پیروان زیادی داشته و هم چو برادر، هم دیگر را دوست داشتند و مانند دشمن زنده گی نمی کردند.

در زمان سیر نزولی اسلام، کشورهای استعمارگر اختلاف قبیلوی و مذهبی را دامن زده، این اختلاف باعث ضعف مسلمانان شده و آن ها توانستند که کشورهای اسلامی را بدست خود مسلمانان اشغال نمایند. ما اکنون در عین حالت قرار داریم و آن این که به شعارهای ظاهری که اسلام را از فرقه گرایی، مرتدین و فاسقین حفاظت می کنیم و آن در حقیقت کارهای که کافران در میان مسلمانان تفرقه می اندازند، انجام می دهند.

این حایز اهمیت است، باید بدانیم که اختلاف در درک و فهم نصوص در اسلام جایز است. یقیناً نظر درست، درست است و نظر غلط گناه نیست. چنان که حضرت محمد صلی الله علیه وسلم می فرماید.

إذا حكم الحاكم فاجتهد فأصاب فله أجران وإذا حكم فاجتهد فأخطأ فله أجر

 

هم چنان الله سبحانه وتعالی می فرماید:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاَ تَمُوتُنَّ إِلاَّ وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ * وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ وَاذْكُرُواْ نِعْمَةَ اللّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنتُمْ أَعْدَاء فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنتُمْ عَلَىَ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ النَّارِ فَأَنقَذَكُم مِّنْهَا كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ * وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَأُوْلَـئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ

ای كسانی كه ايمان آورده ايد آن چنان كه بايد از الله سبحانه وتعالی ترسيد از او سبحانه وتعالی بترسيد(و با انجام واجبات و دوری از منهيّات گوهر تقوا را به دامان گيريد) و شما(سعی كنيد، غافل نباشيد تا مرگتان به ناگاه در رسد) نمیريد؛ مگر آن كه مسلمان باشيد. همگی به رشته ی(ناگسستنی قرآن) چنگ زنيد، پراگنده نشويد و نعمت الله(سبحانه وتعالی) را بر خود به ياد آوريد كه بدان گاه كه(برای هم ديگر) دشمنانی بوديد و الله ميان دل های تان(انس و الفت برقرار و آن ها را به هم) پيوند داد، پس(در پرتو نعمت او برای هم) برادرانی شديد و(هم چنين شما با بت پرستی و شركی كه داشتيد) بر لبه ی گودالی از آتش(دوزخ) بوديد(و هر آن با فرا رسيدن مرگ تان بيم فرو افتادن تان در آن میرفت  ولی شما را از آن رهانيد(و به ساحل ايمان رسانيد) الله(سبحانه وتعالی) اين چنين برای تان آيات خود را آشكار می سازد، شايد كه هدايت شويد.

ویکتور نیکولیو یوکراین

دفتر مطبوعاتی مرکزی حزب التحریر

Last modified onیکشنبه, 26 فوریه 2017

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه