شنبه, ۰۹ ذیقعده ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۵/۱۸م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
روابط سیاسی ترکیه و دولت یهود از حالت تعلیق، به حالت جاری در آمد!
بسم الله الرحمن الرحيم

روابط سیاسی ترکیه و دولت یهود از حالت تعلیق، به حالت جاری در آمد!

(ترجمه)

خبر:

روابط بین ترکیه و دولت یهود که از سال ۲۰۱۰م بدینسو بنابر بحران ها در این دو کشور به حالت تعلیق در آمده بود، حالا از سرگرفته شده و گفتگوهای سیاسی آغاز یافته است. به اساس منابع سیاسی نشستی که در انقره برگزار شد، هردو گروه بر اهمیت ثبات و امنیت در منطقه از طریق تأمین روابط میان ترکیه و دولت اسرائیل موافقه کردند. (منبع: الجزیره)

تبصره:

دور پانزدهم مذاکرات سیاسی به سطح وزرای خارجه ترکیه و دولت یهود(اسرائیل)، به تاریخ اول ماه فبروری سال ۲۰۱۷م برگزار شد. بدین اساس، نشست های سیاسی از سال ۱۹۸۷م به این طرف و بعد از شش سال تاخیر از سال پس از واقعه " کشتی ماوی مرمره" سر گرفته شد. اگرچه سو فهم در ارتباطات میان ترکیه و دولت یهود بعد از این واقعه بوجود آمد، مگر همه می دانند که این حقیقت ندارد، چون روابط تجاری بصورت بی سابقه ای در میان شان رشد کرد.

رئیس جمهور اردوغان در بیانیه خود گفت: «عادی سازی روابط ترکیه با اسرائیل به نفع منطقه خواهد بود....» و درعین حال، دولت یهود هم در بیانیه ی اعلان نمود که در تأمین روابط با ترکیه به موافقه رسیده اند. بعد از آن، بیانیه ی ننگین عمر سلیک سخنگوی حزب عدالت و توسعه به نشر رسید که گفته بود: «بدون شک حکومت اسرائیل، دوست مردم ترکیه هست.»

در این شکی نیست که مردم ترکیه از این نوع تعبیرات که عکس العمل های زیادی مسلمانان را برانگیخته است، بدور هستند. دولت یهود یک دولت مهاجم و تروریستی است، چون نه مرزبندی های سال ۱۹۶۷م و نه هم مرز بندی سال ۱۹۴۸م را قبول دارد و یک بار دیگر یاد آور می شویم که یهودیان دوستان مسلمانان نیستند. دولت یهود(اسرائیل) غدۀ سرطانی است که باید برچیده شود و به مثل یک زردک از ریشه اش جدا شود.

الله جل جلاله می فرماید:

﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَتَّخِذُواْ الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِيَاء بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاء بَعْضٍ وَمَن يَتَوَلَّهُم مِّنكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللّهَ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

[مائده: ۵۱]

ای کسانی که ایمان آورده اید، یهود و نصاری را به دوستی نگیرید. چون بعضی آنها دوستان بعضی دیگر اند. اگر کسی از میان شما با آن ها دوست باشد، پس از آن ها خواهد بود. حقیقتاً الله مردم ظالم را هدایت نمی کند.

در ماه جون ۲۰۱۶م، موافقت نامۀ که میان ترکیه و دولت یهود به امضاء رسید، در مدت شش ماه به اجرا در آمد. در جریان این مدت، قضیه کشتی ماوی مرمره به اثر فشارهای سیاسی اردغان نیز کم رنگ گردیده و در این صورت مانع اخیر در مقابل عادی سازی روابط نیز از بین رفت. مبلغ ۲۰ میلیون دالری که قرار بود از طرف دولت یهود به شهدا داده شود از طرف عقارب شهدا قبول نشده و هنوز هم در بانک دولتی نگهداری می شود.

موضوعات که مخصوصاً روی آن بحث صورت گرفت؛ از قبیل همکاری در بخش انرژی، اقتصاد، فرهنگ و سیاحت بود و در بخش سیاسی وسعت بخشیدن انکشافات منطقه، مخصوصاً به شرق میانه و مدیترانه ی شرقی، تبادل نظر صورت گرفت. روابط ترکیه و دولت یهود به اساس اهمیت ثبات و امنیت در منطقه که به آن ارتباط دارد، بنا یافته است.

یک روز بعد از بحث ها و مذاکرات، وزیر امور خارجه ترکیه گفت: «ما اجازه دادن بیشتر از ۳۰۰۰ خانۀ مسکونی را در خاک اشغال شدۀ فلسطین از طرف حکومت اسرائیلی، محکوم می کنیم.»

طوری که شما می بینید، نهاد یهود به قدرت رسیده و بر حضورش اش ادامه می دهد؛ از حمایت آشکار و پنهان حکومت حزب عدالت و توسعه و سایر حکام عرب تشکری می شود. وقتی که این نهاد پلید سرزمین های مسلمانان را اشغال نموده، قابل تصور و قبول نیست که از طریق همکاری با این دولت تروریستی، ثبات در منطقه حاکم شود. این کار اشتباه محض نه، بلکه یک گناهی بزرگ است.

تأمین همکاری های سیاسی و اقتصادی از یک طرف و تقبیح مسکن های غیر قانونی از طرف دیگر، دور از صداقت و صمیمیت است و این کار بالای یهود کدام تاثیر بجا نمی گذارد. چی وقتی نهاد یهود حتی با یک تقبیح روبرو شده است؟ بناً با برگزاری دور پانزده هم مذاکرات سیاسی، نهاد یهود دست به قدرت و ثبات بیشتر خواهد یافت تا ترکیه، فلسطین و منطقه را با تهدید و ارعاب مواجه بسازد.

نویسنده: عثمان یلدز

برای دفتر مطبوعاتی مرکزی حزب التحریر

Last modified onیکشنبه, 26 فوریه 2017

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه