جمعه, ۱۸ صَفر ۱۴۴۶هـ| ۲۰۲۴/۰۸/۲۳م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
نرم خویی و خوش رفتاری
بسم الله الرحمن الرحيم

نرم خویی و خوش رفتاری

(ترجمه)

از حضرت عایشه صدیقه رضی الله عنها روایت است که رسول الله صلى الله عليه وسلم فرمود:

«إِنَّ اللَّهَ تعالی رَفِيقٌ يُحِبُّ الرِّفقَ، وَيُعْطِي على الرِّفق مالا يُعطي عَلى العُنْفِ وَما لا يُعْطِي عَلى ما سِوَاهُ»

(رواه مسلم)

ترجمه: الله متعال مهربان است و نرم‌خويی و مهربانی را دوست دارد و در برابر مهربانی چيزی عطا می‌کند که در برابر خشونت و چيزهای ديگر نمی‌بخشد.

در روایت دیگری آمده، که برای حضرت عایشه رضی الله عنها گفت:

«عَلَيْكِ بِالرِّفْقِ، وَإِيَّاكِ وَالْعُنْفَ وَالْفُحْشَ، إِنَّ الرِّفْقَ لَا يَكُونُ فِي شَيْءٍ إِلَّا زَانَهُ، وَلَا يُنْزَعُ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا شَانَهُ»

ترجمه: نرمی را اختیار کن و خود را از زشتی و فحش‌گوئی نگهدار؛ زیرا رفق در چیزی نمی‌باشد؛ مگر این‌که آن را زينت می‌بخشد و از هيچ چيزی بدور نمی‌شود، مگر اين‌که آن را زشت می‌سازد.

سفیان ثوری به یارانش گفت: «آیا می‌دانید رفق چیست؟ رفق آنست که هر عمل در جایش انجام یابد، شدت وجدیت در جایش، نرمی وسهل گیری در جایش، شمشیر در جایش و قمچین یا تازیانه در جایش.» امام غزالی گفته: «رفق محمود و ستوده شده است و ضد زشتی تندروی و غرور می‌باشد. زشتی و سخت‌گیری منتج به غضب و فظیحت می‌شود. رفق و نرمی صاحبش را به حسن خلق وسلامتی منتج می‌سازد. رفق و نرمی ثمرۀ و نتیجۀ حسن خلق است.»

برادران مسلمان! کار و تلاش بخاطر تغییر و حمل دعوت در اولویت مکلفیت‌های انسان قرار دارد؛ لذا باید ضروراً امت اسلامی را آگاهی داد که تو در خدمت ایشان هستی و تو در راستای حصول سعادت دنیا و آخرت آن‌ها می‌کوشی. اینست موضوعی‌که در رأس همه فعالیت و مشغولیت حقیقی زندگی مان قرار گرفته است؛ چنانچه توجه و هدف اساسی زندگی نبی کریم صلی الله علیه وسلم همین بیداری و نجات مردم به واسطۀ طاعت در دنیا و بشارت جنت در آخرت بود.

وضعیت امت اسلامی مقتضی آنست که همۀ ما دست همّت را به دست هم بدهیم و بكوشيم تا با لطف و نرمی کامل و خالی از تکبر، دست امت را گرفته تا ایشان دقت بر این کنند که هرکاری را در محل و موقع آن انجام دهند؛ اما هرگاه در آنچه خیر و مصلحت امت نهفته باشد و ضرورت به شدت و جدیتی دیده شود، باید از شدت و جدیت کارگرفته شود و پرده از روی حقایقی برداشته شود که کفار ضد مصالح امت برنامه‌ریزی کرده اند.

پس امت باید نسبت به مصالح‌شان تنبیه و آگاه شوند؛ زیرا هرفرد امت جزء لا یتجزای امت اسلامی می‌باشد تا مملو از تداوم روابط و محبت بوده و امت اسلامی ارتقا نمایند تا به یاری الله متعال عزت دنیا و آخرت را کسب نمایند.

علاقه‌مندان گرامی در حلقۀ پیامبر صلی الله علیه وسلم! تا ارایۀ بعدی، شما را به الله بی‌نیاز می‌سپاریم. والسـلام علی من تبع الهدی

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه