یکشنبه, ۱۰ ذیقعده ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۵/۱۹م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
احکام اسلام مطابق با فطرت انسان است
بسم الله الرحمن الرحيم

احکام اسلام مطابق با فطرت انسان است

(ترجمه)

از سهل بن سعد رضی‌الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند:

«لا يَزَالُ النَّاسُ بِخَيْرٍ مَا عَجَّلُوا الْفِطْرَ» [رواه البخاری: ۱۸۵6]

ترجمه: تا زمانی‌که مردم در افطار کردن عجله کنند، همواره در خير و نيکی به سر می برند.

 دین اسلام این‌گونه ما را با اجرای احکام و دساتیرش به خوشی و سعادت می‌رساند. در تعجیل و شتاب در افطار حکمت‌های بزرگی نهفته است؛ زیرا در آن، دوری از افراط و غلو در دین، مخالفت با یهود و نصارا و پیروی از اخلاق انبیاء علیهم السلام وجود دارد. رسول اکرم صلی‌الله علیه وسلم می‌فرماید که تعجیل در افطار از اخلاق پیامبران است و این کار یکی از آداب غذاخوردن است.

تا مادامی‌که مردم در افطار کردن عجله کنند، همواره در خیر و خوبی هستند. این پیامی از جانب رسول الله صلی الله علیه وسلم است که مردم تا زمانی‌که در افطار تعجیل کنند همواره در خیر و نیکی خواهند بود. مردم با التزام بر این امر به نحوی عبادت نموده و با تطبیق یک حکم شرعی، مستحق چنین پاداش و خیر فراوانی می‌شوند.

بنابراین اگر تمام احکام اسلام رعایت شود چه خواهد شد؟ اگر شریعت الله سبحانه وتعالی بالای‌شان تطبیق شود، چگونه خواهد بود؟ اگر تمام این حُکام خائن را خلع و برکنار کرده و خلیفه‌ای را بر می‌گزیدند که به امور مردم رسیدگی کند و آن‌ها را در تمام مشکلات‌شان یاری نماید، چه اتفاقی می‌افتاد؟

بدون شک در حاکمیت اسلام و موجودیت خلیفه خیر فراوان و بزرگی خواهد بود؛ زیرا تطبیق و اجرای اسلام موافق و سازگار با فطرت انسان است. الله سبحانه وتعالی انسان را بر پایه فطرتی آفریده که با احکامش کاملاً موافق و سازگار است. بنابراین اگر انسان می‌خواهد زندگی خوشبختی داشته باشد، باید این نظام و احکام را در زندگانی خویش تطبیق نماید؛ در غیر این صورت، در بدبختی و شقاوت به سر خواهد برد. این موضوع دلیل زندگی دشواری را که این روزها تمام بشریت در آن به سر می‌برد توضیح می‌دهد؛ زیرا بشریت از نظام پروردگار و خالق خویش دور شده و به همین دلیل در بدبختی زندگی می‌کنند و این این فرمودۀ پروردگار بر آنان صدق می‌کند:

﴿وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكًا﴾ [طه: 124]

ترجمه: و هرکس از یاد من روی‌گردان شود، زندگانی تنگ (و سخت و گرفته‌ای) خواهد داشت.

پروردگارا، خلافت راشده بر منهج نبوت را بر ما عنایت فرما تا به وسیلهٔ آن مشکلات و دشواری‌های مسلمانان بهبود یافته و حل شود و بلاها و مصیبت ها از آنان برطرف گردد! پروردگارا، زمین را با نور وجه کریمت منور گردان! اللهم آمین آمین!

مترجم: عبدالرحمن مستنصر

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه