شنبه, ۱۴ مُحرم ۱۴۴۶هـ| ۲۰۲۴/۰۷/۲۰م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
منفور‌ترین مردم نزد الله سبحانه وتعالی چه کسانی هستند؟
بسم الله الرحمن الرحيم

منفور‌ترین مردم نزد الله سبحانه وتعالی چه کسانی هستند؟

(ترجمه)

از عبد الله بن عباس رضی الله عنهما روایت است که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند:

«أبغض الناس إلى الله ثلاثة ملحد في الحرم ومبتغ في الإسلام سنة الجاهلية ومطلب دم امرئ بغير حق ليهريق دمه». (رواه البخاری)

ترجمه: منفورترین مردم نزد الله (سبحانه وتعالی) سه تن هستند:  ملحد در حرم، کسی‌که در اسلام به دنبال زنده کردن سنت جاهلیت است و‌ کسی‌که در پی دیگری است تا به ناحق خونش را بریزد.

این حدیث شریف درباره مبغوض‌ترین افراد در نزد الله سخن می‌گوید. اولین آنان کسی است که در مسجد الحرام دست به الحاد می‌زند؛ یعنی کسی‌که بر بندگان الله سبحانه وتعالی جور و ستم می‌کند و بعد از آن‌که حق را می‌شناسد آشکارا از الله سبحانه وتعالی نافرمانی نماید. این افراد به قدری در دین اسلام علم و آگاهی دارند که اگر دربارۀ موضوعی از آنان سوال بپرسی حتماً پاسخ می‌دهند. می‌دانند که الله سبحانه وتعالی به چه چیزی دستور داده و از چه چیزی نهی فرموده است و می‌دانند که چه اعمالی باعث خوشنودی الله سبحانه وتعالی شده و چه اعمالی الله را ناراضی می‌سازند با این وجود بازهم به نافرمانی الله سبحانه وتعالی افتخار نموده، شریعتش را انکار می‌کنند و به کفر، اهل کفر و راه شیطان نزدیکی می‌جویند، آن‌گاه به تغییر و تحریف شریعت الله سبحانه وتعالی پرداخته، قانون جنگل یا قانون کفر را جایگزین آن می‌کنند؛ گویا نمی‌دانند که الله سبحانه وتعالی مهلت می‌دهد؛ اما فراموش نمی‌کند و عذاب الله سبحانه وتعالی در دنیا و یا در آخرت آنان را فرا می‌گیرد. در این زمانه چنین افرادی چقدر فراوان است.

موضوع دیگری که در این حدیث شریف به آن اشاره شده و الله سبحانه وتعالی از این عمل و اهل آن بیزار است، اینست که شخصی به نزد علمای آگاه، مخلص و هدایت شده آمده و بخواهد آنان را به دوران جاهلیت بازگرداند، دورانی‌که هدف مردم آن در زندگی فقط لذت بردن و منفعت جستن از مخلوقات الله سبحانه وتعالی بوده، بدون این‌که کدام قانون محاسبه یا پیگردی وجود داشته باشد. این اشخاص تلاش دارند که بندگان الله سبحانه وتعالی را به دوران پیش از اسلام بازگردانند؛ زیرا بخاطر هدایتی‌که شامل حال مسلمانان شده است، از آنان متنفر هستند و از زمان بعثت رسول الله صلی الله علیه وسلم تا کنون این‌چنین افرادی وجود داشته است. ما کسانی را می‌بینیم که مسلمانان را به اعمالی دعوت می‌کنند که قلب را به لرزه انداخته و عقل سلیم از انجام دادن آن اعمال امتناع می‌ورزند و از مسلمانان می‌خواهند که پیروان این اعمال را پذیرفته و در مقابل مخالفان آن موقف بگیرند. پس الله سبحانه وتعالی حق دارد از آن‌ها متنفر باشد و عذابی را که مستحق آن هستند در ازای فسادی‌که در حق بشریت و انسانیت انجام داده اند، بر آنان مسلط کند.

آخرین مطلبی‌که حدیث شریف به آن اشاره نموده فقط از جانب کسانی‌که بیماری روانی و مشکل ذهنی دارند، صادر می‌شود. پس آن‌ها را می‌بینی که سعی دارند به ناحق خون یک انسان را بریزند و تلاش می‌کنند بدون هیچ انگیزه شرعی و فقط برای اشباع خواهشات بیمارگونه خود و بخاطر کینه‌ای که نسبت به بشریت دارند، خون انسان‌ها را به ناحق بریزند. بنابراین، می‌بینی که آن‌ها از کشته شدن، ظلم و ستم بالای مخلوقات الله لذت می‌برند و از  مصیبت‌هایی‌که بر سر دیگران می‌آید، بهره‌ می‌برند و در صدد افزایش آن‌ها هستند. الله سبحانه وتعالی از این گروه بیزاری جسته و عذاب دردناکی در دنیا و آخرت برای‌شان وعده داده است.

ما مسلمانان باید با تمام توان در مقابل این افراد ایستاد‌گی کنیم و به اعمال شوم‌ آنان خاتمه دهیم، تا عذابی را که الله سبحانه وتعالی در دنیا برای آنان وعده داده است، زودتر بر آنان بچشانیم؛ این‌گونه به رضایت الله سبحانه وتعالی دست یافته و وظیفه خویش را انجام داده‌ایم.

از الله سبحانه وتعالی می‌خواهیم، زود‌تر گشایشی را در دستان ما قرار دهد که به اعمال شوم این افراد خاتمه دهیم، امور را به صاحبان‌شان بازگردانیم، شریعت الله سبحانه وتعالی را در میان مردم تطبیق کنیم و بدین وسیله محبت الله سبحانه وتعالی را کسب کنیم.

مترجم: حسین سلحشور

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه