شنبه, ۱۴ مُحرم ۱۴۴۶هـ| ۲۰۲۴/۰۷/۲۰م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
قرآن و فسق باهم یکجا نمی‌شوند
بسم الله الرحمن الرحيم

قرآن و فسق باهم یکجا نمی‌شوند

(ترجمه)

خبر:

دکتر عبداللطیف آل شیخ، وزیر امور اسلامی، دعوت و ارشاد عربستان سعودی در حساب کاربری خود در پلتفرم تویتر سابقش نوشت: «صبح امروز وزارت امور اسلامی به توفیق الهی توانست تا مرحلۀ نهایی مسابقات بین‌المللی حفظ، قرائت قرآن کریم و تفسیر آن را که برای چهل و سومین دور تحت نام مسابقات ملک عبدالعزیز برگزار می‌شود، به پایان برساند. هیئت داوران به تلاوت 111 شرکت کننده که به فینال راه یافته بودند، گوش دادند. تاج‌گذاری برندگان چهارشنبه آینده در مسجدالحرام مکه پس از صدور نتایج برندگان از طریق کمیته‌های داوریِ که داوران از تمام کشورهای جهان در آن شرکت می‌کنند، برگزار می‌شود. از آن جایی‌که هوش مصنوعی برای دستیابی به چشم‌انداز پادشاهی 2030 سعودی به کار گرفته شد، اول از الله سبحانه وتعالی و سپس از سرورم، خادم حرمین شریفین و حضرت ولیعهد به خاطر حمایت‌های مستمرشان از فرزندان امت اسلامی در سراسر جهان برای رقابت در حفظ و تسلط بر کتاب الله العزیز، سپاسگزاری کنم. سپس از همکارانم در کمیته‌های شاغل در دبیرخانۀ مسابقات به خاطر زحمات و کارهای ممتازشان تشکری می‌کنم و از الله منان می‌خواهم به همۀ شان توفیق در گفتن و انجام آنچه که خود دوست دارد و به آن خشنود می‌شود، عنایت فرماید.» (31/8/2023)

تبصره:

این مطلب را وزیر سعودی چند روز اندکی پس از وقوع کفر و فحاشی در کنسرت یک رقصندۀ فاجر استرالیایی در قلب ریاض، پایتخت سعودی می‌نویسد؛ کنسرتی‌که در آن همان فاحشه در مقابل چشم تماشاگران برهنه شده و به الله سبحانه وتعالی توهین کرد.

قرآن مجیدی‌که وزارت عبداللطیف آل شیخ مسابقه حفظ آن را برگزار می‌کند، در آن الله سبحانه وتعالی چنین فرموده است:

﴿وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يُعْجِبُكَ قَوْلُهُ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَيُشْهِدُ اللهَ عَلَى مَا فِي قَلْبِهِ وَهُوَ أَلَدُّ الْخِصَامِ (204) وَإِذَا تَوَلَّى سَعَى فِي الْأَرْضِ لِيُفْسِدَ فِيهَا وَيُهْلِكَ الْحَرْثَ وَالنَّسْلَ وَاللهُ لَا يُحِبُّ الْفَسَادَ (206) وَإِذَا قِيلَ لَهُ اتَّقِ اللهَ أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالْإِثْمِ فَحَسْبُهُ جَهَنَّمُ وَلَبِئْسَ الْمِهَادُ﴾ [بقره: 204-206]

ترجمه: و از مردم، کسانی هستند که گفتار آنان، در زندگی دنیا مایه اعجاب تو می‌شود(در ظاهر، اظهار محبّت شدید می‌کنند) و الله را بر آنچه در دل دارند، گواه می‌گیرند.(این در حالی است که) آنان، سرسخت‌ترین دشمنانند. (نشانه آن، این است که) هنگامی که روی برمی‌گردانند (و از نزد تو خارج می‌شوند)، در راه فساد در زمین، کوشش می‌کنند، و زراعت‌ها و چهارپایان را نابود می‌سازند(با این‌که می‌دانند) الله فساد را دوست نمی‌دارد، و هنگامی که به آن‌ها گفته شود: «از الله بترسید!» (لجاجت آنان بیشتر می‌شود)، و لجاجت و تعصب، آن‌ها را به گناه می‌کشاند. آتش دوزخ برای آنان کافی است و چه بد جایگاهی است!

هم‌چنین الله عزیز و جبار می‌فرماید:

﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ وَمَنْ يَتَّبِعْ خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ فَإِنَّهُ يَأْمُرُ بِالْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ﴾ [ نور: 21]

ترجمه: ای کسانی‌که ایمان آورده‌اید! از گام‌های شیطان پیروی نکنید! هرکس پیرو شیطان شود (گمراهش می‌سازد، زیرا) او به فحشا و منکر فرمان می‌دهد!

باز می‌فرماید:

﴿قُل إِنَّما حَرَّمَ رَبِّيَ الفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنها وَما بَطَنَ وَالإِثمَ وَالبَغيَ بِغَيرِ الحَقِّ وَأَن تُشرِكوا بِاللهِ ما لَم يُنَزِّل بِهِ سُلطاناً وَأَن تَقولوا عَلَى اللهِ ما لا تَعلَمونَ﴾ [اعراف: 33]

ترجمه: بگو: الله، تنها اعمال زشت را، چه آشکار باشد چه پنهان، حرام کرده است و (هم‌چنین) گناه و ستم بناحق را و این‌که چیزی را که الله دلیلی برای آن نازل نکرده، شریک او قرار دهید و به الله مطلبی نسبت دهید که نمی‌دانید.

و نیز می‌فرماید:

﴿وَقَدْ نَزَّلَ عَلَيْكُمْ فِي الْكِتَابِ أَنْ إِذَا سَمِعْتُمْ آيَاتِ اللهِ يُكْفَرُ بِهَا وَيُسْتَهْزَأُ بِهَا فَلَا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ حَتَّى يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ إِنَّكُمْ إِذاً مِّثْلُهُمْ إِنَّ اللهَ جَامِعُ الْمُنَافِقِينَ وَالْكَافِرِينَ فِي جَهَنَّمَ جَمِيعاً﴾ [نساء:140]

ترجمه: و الله (این حکم را) در قرآن بر شما نازل کرده که هرگاه بشنوید، افرادی آیات الله را انکار و استهزا می‌کنند، با آن‌ها ننشینید تا به سخن دیگری بپردازند! وگرنه، شما هم مثل آنان خواهید بود. الله، منافقان و کافران را همگی در دوزخ جمع می‌کند.

کتاب الله سبحانه وتعالی علاوه بر تلاوت و حفظ آن، حق دارد تا حدود آن تطبیق و اوامر و نواهی آن پیاده شود. اوامر الله سبحانه وتعالی در مورد تسبیح و تکریمش را همه می‌دانند. هم‌چنین به اوامر و نواهی الله سبحانه وتعالی در مورد زندگی اسلامی دور از فحشا و برهنگی و فسق همه آگاه اند. آیا رویکرد جدید در جزیره‌ای که دعوت به توحید در آن پدید آمده است، می‌خواهد که توهین به الله سبحانه وتعالی هم‌زمان با تلاوت ﴿قُلْ هُوَ اللهُ أَحَدٌ (1) اللهُ الصَّمَدُ﴾ باشد؟! و یا می‌خواهد هم‌زمان با فحاشی و برهنگی این آیت تلاوت شود که الله سبحانه وتعالی می‌فرماید:

﴿إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَن تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ في الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَاللهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ﴾؟! [نور: 19]

ترجمه: کسانی‌که دوست دارند زشتی‌ها در میان مردم با ایمان شیوع یابد، عذاب دردناکی برای آنان در دنیا و آخرت است و الله می‌داند و شما نمی‌دانید!

واجب است تا آواز تمام منابر و استیج‌ها به نکوهش این منکرات شنیع و قبیح بلند شود، پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم فرمودند:

«لَتَأَمُرُنَّ بِالمَعْرُوْفِ وَلَتَنْهَوُنَّ عَنِ المُنْكَرِ، وَلَتَأَخُذُنَّ عَلَى يَدِ الْسَّفِيْهِ، وَلَتَأطُرُنَّهُ عَلَى الحَقِّ أَطْرَاً، أَوْ لَيَضْرِبَنَّ اللهُ قُلُوْبَ بَعْضِكُمْ عَلَى بَعْضٍ، ثُمَّ لَيَلْعَنَكُمْ كَمَا لَعَنَهُمْ»

ترجمه: یا امر به معروف و نهی از منکر می‌کنید و دست سفیهان را می‌گیرید و او را به گونه ای وادار می‌کنید که به حق پایبند باشد، یا دل برخی از شما را به هم می‌زند و سپس شما را همان گونه که آن‌ها را نفرین کرده، لعنت می‌کند.

یا الله ما را به آنچه که سفیهان ما انجام می‌دهند مواخذه مکن!

نویسنده: أسامة الثويني

دوشنبه 19 صفر 1445 هـ.ق.

4 سبتمبر 2023م.

مترجم: محمد یاسین سادات

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه