دوشنبه, ۱۱ ذیقعده ۱۴۴۵هـ| ۲۰۲۴/۰۵/۲۰م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
اتحاد امت اسلامی و رهبران آن؛ رمز احیای قدرت مسلمانان در سرتاسر جهان!
بسم الله الرحمن الرحيم

اتحاد امت اسلامی و رهبران آن؛ رمز احیای قدرت مسلمانان در سرتاسر جهان!

(ترجمه)

خبر:

حمله رژیم یهود بالای غزه به یک نگرانی مهم جیوپولیتیک در جنوب شرق آسیا تبدیل شده است و با وجود فاصلۀ جغرافیایی غزه از آسیای جنوب شرقی، موضوع آن از کشمکشی که در دریای جنوب چین جریان دارد، بیشتر در بین مردم طنین‌انداز شده است؛ زیرا بیش از چهل درصد از جمیعت آسیای جنوب‌شرقی مسلمان هستند که اکثریت آن‌ها  را جمیعت اندونیزیا، مالیزیا و برونئی تشکیل می‌دهند. حتی در سنگاپور که حدود  پانزده درصد از جمیعت آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند، به این مسأله  به عنوان یکی از مهم‌ترین قضایا دیده می‌شود.

مطالعۀ انجام  شده توسط مرکز مطالعات آسیایی در مؤسسۀ یوسف اسحاق، واضح ساخت که جنگ رژیم یهود در غزه بر سیاست داخلی سرزمین‌های جنوب‌شرقی آسیا که اکثریت آن‌ها مسلمانان هستند، تأثیر گذاشته است. در این‌جا نظریات گوناگونی وجود دارد؛ طوری‌که برخی سرزمین‌ها حملات حماس به رژیم یهود را محکوم می‌کنند و برخی دیگر همراهی و حمایت خود از مردم فلسطین را اعلام می‌کنند.

مصاحبه‌کنندگان بر اهمیت پایبندی به قوانین بین‌المللی تأکید کرده و از آتش‌بس حمایت می‌کنند. سنگاپور مواضع اصولی خود را حفظ کرده و خواستار راه‌حل دو کشوری از طریق مذاکره است. دولت‌های اندونیزیا، برونئی و مالیزیا به حمایت بی‌دریغ خود از قضیۀ فلسطینیان افتخار می‌کنند. این بحران چالش‌هایی به وجود آورده که بر اخلافات مذهبی غلبه کرده و وحدت منطقه را حفظ می‌‌کند.

تبصره:

مسألۀ اشغال فلسطین توسط یهود و جنگ غزه به یک قضیۀ اساسی برای تمام مسلمانان در سرتاسر جهان مبدل شده است، نه تنها در جنوب‌شرق آسیا؛ بلکه در سایر نقاط جهان مانند آفریقا، آمریکا، اروپا، استرالیا و غیره. این قضیه روحیۀ هم‌بستگی و برادری دائمی در بین مسلمانان را تأیید می‌کند، صرف نظر از این‌که در مناطق اکثریت مسلمان و یا اقلیت مسلمان بسر می‌برند. این موضوع وجوب ایمان به اوامر الله سبحانه وتعالی و پیامبر صلی الله علیه وسلم را واضح می‌سازد و تأکید می‌کند که مسلمانان مانند یک ساختمان مستحکم هستند که هر قسمت آن قسمت دیگر را محکم می‌کند یا مانند یک جسم واحد هستند که اگر یک عضو آن به درد آید، سایر اعضا آن درد را احساس می‌کنند. لذا باید برادری و انسجام خود را حفظ کنند.

این وحدت ایمانی در گذشته، قوی‌ترین نیروی مسلمانان را تشکیل می‌داد؛ چنانچه امت اسلامی توسط آن  دشمنان  خود را به وحشت انداخته و نصرت و پیروزی آن‌ها را تضمین می‌کرد. با این وجود، این نیروی معنوی زمانی به قدرت مادی تبدیل می‌شود که توسط حکامی حمایت شود که بخاطر اخوت اسلامی و ایمان در این حماسه اشتراک می‌کنند.

در حال حاضر، با وجود این‌که مسلمانان در حمایت از مبارزات برادران خود در غزه متحد هستند، حکام‌شان به دشمنان امت نزدیکی جسته، مصلحت‌های سیاسی شخصی خود را بر امت ترجیح داده‌اند. این ناهماهنگی در بین آرمان‌های ملت‌های مسلمان و برنامه‌های حکام‌شان باعث افزایش هرج و مرج، ناملایمت و بردگی‌ای می‌شود که مسلمانان از ان رنج می‌برند.

بنابر این، مهم‌ترین آجندای مسلمانان امروزی، وحدت افکار و احساسات‌‌ و تلاش جمعی برای اقامۀ دولتی است که بر اساس عقیدۀ اسلامی استوار بوده و مصلحت امت در اولویت آن قرار داشته باشد. این تنها با تلاش بی‌وقفه برای تفاعل با جامعه، گسترش اسلام، رد عقاید کفر و افشای برنامه‌های افراد فاسد در قدرت که با احکام اسلام در تضاد است، محقق می‌شود. پروردگارا! به ما قدرت، استقامت و شکیبایی عطا کن! آمین!

نویسنده: عبد الله اسوار

مترجم: حسن سلحشور

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه