چهارشنبه, ۱۵ ربیع الاول ۱۴۴۶هـ| ۲۰۲۴/۰۹/۱۸م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
کنفرانس ضدتروریزم یا تلاش برای بی‌اثر کردن اسلام؟ نگاهی به نشست‌های اخیر در تاشکند
بسم الله الرحمن الرحيم

کنفرانس ضدتروریزم یا تلاش برای بی‌اثر کردن اسلام؟ نگاهی به نشست‌های اخیر در تاشکند

(ترجمه)

خبر:

 در روزهای ۴ و ۵ سپتمبر، شهر تاشکند میزبان رویداد دیگری با اعتبار بین‌المللی بود؛ دهمین کنفرانس علمی و عملی بین‌المللی سازمان منطقه‌ای مبارزه با تروریزم، وابسته به سازمان همکاری شانگهای و دومین کنفرانس کشورهای مستقل مشترک‌المنافع درباره مبارزه با تروریزم و افراط‌‌گرایی.

تبصره:

در این کنفرانس‌های بین‌المللی، نمایندگانی از ۲۰ کشور که عضو کشورهای مستقل مشترک‌المنافع و سازمان همکاری شانگهای هستند (شامل کشورهای عضو و شرکای گفت‌وگو) شرکت کردند. علاوه بر آن، ۹ نهاد وابسته به کشورهای مستقل مشترک‌المنافع، ۲ نهاد وابسته به سازمان همکاری شانگهای و ۲۲ مرکز پژوهشی علمی نیز در این رویداد حضور داشتند.

حدود ۲۵۰ نماینده از ۱۰ نهاد تخصصی متعلق به ۶ سازمان بین‌المللی از جمله اینترپل، گروه اوراسیایی مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریزم، و کنفرانس تعامل و اعتمادسازی در آسیا نیز در این کنفرانس‌ها شرکت کردند. در مجموع، ۴۷ هیئت نمایندگی در این کنفرانس‌ها حضور داشتند.

نخست: برگزاری چنین کنفرانسی با عنوان مبارزه با تروریزم و افراط‌‌گرایی، که در واقع علیه اسلام و مسلمانان است، در سرزمین‌های اسلامی ما که دانشمندانی چون بخاری و ترمذی را پرورش داده‌اند، بسیار ناراحت‌کننده و خشم‌برانگیز است. حتی اگر این اقدامات برای راضی کردن اربابان بزرگ‌شان مثل روسیه انجام شده باشد، مسئولیت کامل آن بر عهده دولت ازبیکستان است. این دولت به جای آنکه به عذاب الهی و خشم الله بابت محدود کردن اسلام و مسلمانان فکر کند، درگیر چنین فتنه‌هایی شده است.

رئیس‌جمهور ازبیکستان، شوکت میرضیایف، در سخنرانی خود در این کنفرانس گفت: «ما حقوق بشر، آزادی‌ها و رعایت کامل حاکمیت قانون را اساس اصلی مبارزه با تروریزم و افراط‌گرایی می‌دانیم.» اما علت تمایل مسلمانان به اسلام و درک آن به‌عنوان یک دین و نظام سیاسی، این نیست که حقوق بشر و آزادی‌ها رعایت نمی‌شوند، همان‌طور که میرضیایف ادعا می‌کند؛ بلکه این یک موضوع طبیعی است. وقتی اسلام در ذهن و قلب انسان جای می‌گیرد، او به‌طور طبیعی به آن گرایش پیدا کرده و می‌خواهد بر اساس قوانین اسلام زندگی کند. انسان به این باور می‌رسد که هیچ نظامی بهتر از اسلام برای سامان دادن به زندگی‌اش وجود ندارد.

برای مثال، مردم آسیای مرکزی از زمانی‌که اسلام به آن‌ها رسید، با ظلم‌ها و خشونت‌های زیادی علیه دین خود مواجه شده‌اند. با این حال، هیچ‌کدام از آن‌ها از اسلام روی‌گردان نشده‌اند؛ بلکه علاقه و اشتیاق‌شان به اسلام بیشتر هم شده است. امروزه، گروه‌ها و سازمان‌های ضداسلامی با حمایت روسیه و چین، در تلاش‌اند تا مسلمانان را از اسلام دور کنند.

باید بدانیم که عبدالسلام عزیزوف، رئیس سازمان امنیت ازبیکستان، در بخش عمومی این کنفرانس سخنرانی کرد. او گفت که دولت افغانستان با استفاده از منابع خودش در حال مبارزه با تروریزم بین‌المللی است و تأکید کرد که باید به این دولت در مبارزه با "گروه ولایت خراسان" کمک شود. این حرف‌ها از سوی کسی‌که مسئول اصلی سیاست‌های دولت ازبیکستان برای دور کردن مردم از اسلام است، بسیار نگران‌کننده است. زیرا به این معناست که طالبان هم وارد جنگ جهانی‌ای می‌شود که قدرت‌های بزرگ برای جلوگیری از قدرت گرفتن اسلام به راه انداخته‌اند.

این اقدامات فقط برای مبارزه با "گروه ولایت خراسان" نیست، بلکه هدف اصلی محدود کردن یا حتی از بین بردن فعالیت گروه‌های اسلامی است. کشورهای غربی به رهبری آمریکا، روسیه و چین با برپایی حکومت اسلامی توسط طالبان مخالف‌اند و تا جایی که بتوانند جلوی آن را می‌گیرند. آن‌ها از تهدیداتی مثل "داعش" نمی‌ترسند، بلکه نگران اجرای قوانین اسلامی در افغانستان و تأثیر آن بر کشورهای همسایه، به‌ویژه آسیای مرکزی هستند.

الحمدلله که جنبش‌های اسلامی امروز در سرزمین‌های اسلامی، به‌ویژه در آسیای مرکزی و ازبیکستان، از همیشه قوی‌تر شده‌اند. فقط قدرت‌های استعماری و حکومت‌های دست‌نشانده‌شان از این وضعیت ناراحت‌اند. اکنون زمان آن فرا رسیده تا خلافت اسلامیِ که الله سبحانه وتعالی وعدۀ آن را داده و پیامبر صلی الله علیه وسلم به آن بشارت داده، برپا شود و همه سرزمین‌های اسلامی، از جمله فلسطین و مسجدالاقصی، از دست قدرت‌های استعماری آزاد شوند. این همان چیزی است که دشمنان اسلام با آن مخالفت می‌کنند و سعی دارند آن را به تأخیر بیندازند.

ما به دولت ازبیکستان هشدار می‌دهیم که با این دشمنان همکاری نکند، وگرنه روزی خواهد رسید که از این کار خود پشیمان خواهد شد. تنها راه درست، بازگشت به سوی الله سبحانه وتعالی و انتخاب راهی است که او سبحانه را راضی کند، با استفاده از درس‌هایی که از وقایع امروز جهان می‌توان گرفت.

نویسنده: إسلام ابو خلیل

11 ربیع‌الاول 1446هـ.ق.

14 سپتامبر 2024م.

مترجم: محمدیاسین سادات

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه