پنجشنبه, ۱۷ صَفر ۱۴۴۶هـ| ۲۰۲۴/۰۸/۲۲م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
قرغیزستان؛ تعطیلی مساجد آغاز گردیده است
بسم الله الرحمن الرحيم

قرغیزستان؛ تعطیلی مساجد آغاز گردیده است

بسم الله الرحمن الرحیم

(ترجمه)

خبر:

در منطقه جلال آباد قرغیزستان، کمیسیون ویژه‌یی برای بررسی قانونی بودن مساجد شروع به فعالیت نمود.

کمیته دولتی امنیت ملی ایجاد یک کمیسیون ویژه را آغاز نمود که شامل کارمندان خودگردانی محلی، اداره امور داخلی، مؤسسه دولتی کاداستر، وزارت حالات اضطراری، SSES، کمیسیون دولتی امور دینی (SCRA) و SAMK می‌باشد. خدمات نشراتی این بخش گزارش داده  است. در جریان بازرسی‌های گذشته، کمیسیون به تعداد 60 مسجد را شناسایی کرد که در SAMK و SCRA ثبت نام نکرده بودند. 33 مسجد در منطقه سوزک، دو مسجد در بازار-کرگون، پنج مسجد در نوکن، سه مسجد در آکسی، پنج مسجد در چاتکل، یک مسجد در توکتوگل، هفت مسجد در توغوز-تورو، و هم‌چنان سه مسجد در جلال آباد و یک مسجد در مایلو-سو. در این گزارش هم‌چنان آمده است که 11 مسجد اسناد مربوطه را برای ثبت در SAMK و SCRA آماده کرده‌اند. برای 49 مسجد دیگر، کمیسیون مذکور  برای حل مسئله ثبت آن‌ها در SAMK و SCRA توصیه‌هایی ارائه نمود.

این گزارش هم‌چنان خاطرنشان می‌سازد که مساجد غیرقانونی به طور خودسرانه و بدون رضایت دولت‌های محلی و SAMK ساخته شده‌اند.

تبصره:

اگر به خاطر داشته باشید، در ماه مارچ سال جاری، برخی از رسانه‌های قرغیزستان از قصد مقامات برای بسته نمودن این مساجد به اصطلاح "غیر معیاری" خبر داده بودند. به همین منظور، اداره معنوی مسلمانان قرغیزستان به همراه کمیسیون دولتی امور دینی قانونی را "در مورد آزادی مذاهب و تشکیل‌های مذهبی" اصلاح نمودند که بر اساس آن نه تنها مساجد بلکه تمامی نمازخانه‌ها باید ثبت و راجستر گردند.

 »در حال حاضر بیش از 2600 مسجد در قرغیزستان وجود دارد. از این تعداد فقط 1055 مسجد به طور رسمی ثبت شده است. ما ساخت و ساز آن‌ها را کنترول می‌کنیم. قبل از ساخت یک مسجد خاص، همه اسناد مربوط با سازنده بررسی می‌نماییم. این عمل به معنای واقعی کلمه از سال گذشته انجام می‌شود. مساجدی که معیارهای تعیین شده را رعایت نکنند، ما آن‌ها را خواهیم بست.» در جریان میز مدور در ماه مارچ، معاون مفتی ضمیر راکیف گفت: «قرغیزستان؛ خطر افراط گرایی دینی.»

قبل از به قدرت رسیدن صدیر جباروف، قرغیزستان در آسیای مرکزی نوعی جزیره آزادی نسبی از دیکتاتوری و آزار و اذیت اسلام و حاملان آن بود. با این‌حال، با روی کار آمدن رئیس جمهور فعلی و دوست نزدیکش "کامچی‌بک تاشیف"، که ریاست کمیته دولتی امنیت ملی را بر عهده دارد، اوضاع به طور چشم‌گیری تغییر نمود. مخالفان تحت فشار شدید قرار گرفتند، رسانه‌های مستقل بسته شدند و سرکوب علیه اسلام‌گرایی شکل سیستماتیک را به خود گرفت. ظاهراً، حالا رژیم جباروف تصمیم گرفته است که به حساب مساجد هم برسد. تذکر می‌دهیم که اقدامات مشابه با تعطیلی مساجد به بهانۀ عدم رعایت برخی معیارها از مدت‌ها قبل در سایر کشورهای منطقه انجام شده است.

به همین ترتیب، تنها در تاجیکستان رژیم رحمان هزاران مسجدی را که ساکنان محلی با هزینه شخصی خود ساخته بودند، بست. در سال 2011، حداقل 1500 مسجد، در سال 2015، 1032 و در سال 2018، 1938 مسجد و بسیاری از مسجدها بسته شده و مساجد به باشگاه‌های ورزشی تبدیل شد.

نویسنده: محمد منصور

برای دفتر مطبوعاتی مرکزی حزب التحریر

24 محرم 1445 ه.ـق.

جمعه 11 آگست 2023 م.

مترجم: عبدالرحمن "قاطع"

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه