شنبه, ۱۴ مُحرم ۱۴۴۶هـ| ۲۰۲۴/۰۷/۲۰م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
آیا می‌خواهید با اطاعت از این حکام؛ الله سبحانه وتعالی را به خشم آوریم؟!
بسم الله الرحمن الرحيم

آیا می‌خواهید با اطاعت از این حکام؛ الله سبحانه وتعالی را به خشم آوریم؟!

(ترجمه)

خبر:

واعظ کویتی سالم الطویل می‌گوید: «در مورد اطاعت از ولی الأمر نیاز به صحبت بیشتر است.»  (منبع: یوتیوب)

تبصره:

الله سبحانه وتعالی می‌فرماید:

﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلاً﴾. [نساء: 59]

ترجمه: ای کسانی‌که ایمان آورده‌اید! از الله (با پیروی از قرآن) و از پیامبر (الله محمّد مصطفی با تمسّک به سنّت او) اطاعت کنید، و از کارداران و فرماندهان مسلمان خود فرمانبرداری نمائید (مادام که دادگر و حقّگرا بوده و مجری احکام شریعت اسلام باشند) و اگر در چیزی اختلاف داشتید (و در امری از امور کشمکش پیدا کردید) آن را به الله (با عرضه‌ی به قرآن) و پیامبر او (با رجوع به سنّت نبوی) برگردانید (تا در پرتو قرآن و سنّت، حکم آن را بدانید؛ چرا که الله قرآن را نازل، و پیامبر آن را بیان و روشن داشته است. باید چنین عمل کنید) اگر به الله و روز رستاخیز ایمان دارید. این کار (یعنی رجوع به قرآن و سنّت) برای شما بهتر و خوش فرجام‌تر است.

ای شیخ!  اولاً به خاطر خودت از الله بترس و ثانیاً به خاطر مسلمانان، که الله سبحانه وتعالی از تو درباره میراثی‌که از رسول الله صلی الله علیه وسلم به ارث برده‌ای می‌پرسند. هیچ دانای واقعی نیست که نداند این اولیای امور اولیای اموری نیستند که اطاعت از آن‌ها واجب باشد؛ پس آیه می‌گوید: ﴿وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ﴾  یعنی از کارداران و فرماندهان مسلمان خود فرمانبرداری نمائید (مادام که دادگر و حقّگرا بوده و مجری احکام شریعت اسلام باشند)، اگر می‌خواهید تحت کلمه منکم صد خط بکشید، ولی از این حکامی‌که از ما طلب اطاعت می‌کنید از ما نیستند، نه ما از آن‌ها هستیم، نه آن‌ها ما را دوست دارند و نه ما آن‌ها را دوست داریم و آن‌ها را نفرین می‌کنیم؛ زیرا آن‌ها از الله و شریعت او دور هستند. لذا شرط در اطاعت از ولی الأمر تنها تطبیق شریعت الله سبحانه وتعالی بر رعیت است؛ اما اطاعت از این رویبضات بر گردن ما نیست و این‌ها اسلام را تطبیق نمی‌کنند. برعکس آن‌ها گناه و معصیت را به ما نزدیک می‌سازند، چون آن‌ها ولی الأمر و حکام گماشته شده کفار هستند. بناءً از چگونه اطاعتی صحبت می‌کنید؟

به این آیه نگاه کنید:

﴿فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلاً﴾. [نساء: 59]

ترجمه: و اگر در چیزی اختلاف داشتید (و در امری از امور کشمکش پیدا کردید) آن را به الله (با عرضه‌ی به قرآن) و پیامبر او (با رجوع به سنّت نبوی) برگردانید (تا در پرتو قرآن و سنّت، حکم آن را بدانید. چرا که الله قرآن را نازل و پیامبر آن را بیان و روشن داشته است. باید چنین عمل کنید) اگر به الله و روز رستاخیز ایمان دارید، این کار (یعنی رجوع به قرآن و سنّت) برای شما بهتر و خوش فرجام‌تر است.

بلی، نظر به این دلایل است که باعث شده ما از آن‌ها اطاعت نکنیم و آن‌ها را بازخواست کنیم و حتا خواستار برکناری آن‌ها و بیعت با خلیفه‌ای باشیم که بر اساس شریعت الله حکم می‌کند. ما این موضوع را به الله و رسولش بازگردانده‌ایم.

ما به این درک رسیده‌ایم که این حکام ترسی از الله  سبحانه وتعالی ندارند و تطبیق دین الله در حکومت‌داری‌شان جای نیست؛ پس می‌خواهید که با اطاعت از این حکام، الله سبحانه وتعالی بر ما خشم بگیرد؟

نویسنده: سوزان المجرات

مترجم: پارسا امیدی

4  جولای 2024

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه