پنجشنبه, ۱۷ صَفر ۱۴۴۶هـ| ۲۰۲۴/۰۸/۲۲م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
آقای فیدان، شما نمی‌توانید تنها با ایراد سخنرانی‌ها، غزه را مطالبه کنید!
بسم الله الرحمن الرحيم

آقای فیدان، شما نمی‌توانید تنها با ایراد سخنرانی‌ها، غزه را مطالبه کنید!

بسم الله الرحمن الرحم

(ترجمه)

خبر:

وزیر امور خارجه ترکیه، هاكان فیدان، در تاریخ 5 آگست به دعوت وزیر امور خارجه مصر، عبد العاطی، به مصر سفر کرد.

تبصره:

وزیر امور خارجه ترکیه، هاكان فیدان، که به تماس‌های خود در مصر ادامه می‌دهد، با رئیس‌جمهور مصر، عبدالفتاح السیسی، دیدار کرد. علاوه بر روابط دوجانبه، آخرین تحولات در غزّه نیز در دستور کار فیدان قرار داشت. در نخستین روز سفر رسمی دو روزه، هاكان فیدان به همراه مقامات مصری از بندر العریش و گذرگاه رفح مرزی بازدید کرد؛ جایی‌که قتل، نسل‌کشی، کشتار و بی‌رحمی هم‌چنان ادامه دارد. فیدان با استفاده از همان عباراتی‌که همیشه به کار می‌برد، اظهار داشت که ترکیه تا پایان در کنار مردم فلسطین خواهد بود و به انجام وظیفه اخلاقی و انسانی خود با کرامت ادامه خواهد داد.

این اظهارات را هاكان فیدان درحالی بیان می‌کرد که رژیم یهودی در طرف دیگر مرز به کشتار مسلمانان ادامه می‌داد. این اظهارات ناامید کننده و خردکننده وزیر امور خارجه ترکیه، که کشورش به عنوان یکی از ده کشور قدرتمند منطقه محسوب می‌شود، به نظر می‌رسد که مشابه صحبت‌های یک فعال سیاسی باشد.

این اظهارات فیدان نمی‌تواند مانع از کشتارها، نسل‌کشی‌ها و جنایات ضدّ بشری شود که رژیم یهودی در غزّه در طول ماه‌ها مرتکب شده است؛ بلکه برعکس ممکن است آن را تشویق کند. فیدان، که در جریان سفر خود به مصر به ترور رئیس دفتر سیاسی حماس، اسماعیل هنیه، در تهران نیز اشاره کرد، گفت: «وقتی که رژیم یهودی کشتار مسلمانان در غزّه را آغاز کرد، ایالات متحده  امریکا به آن‌ها و مقامات مصری گفت ای کاش، به کشورهای دیگر بگویید وارد جنگ نشوند، و بار دیگر، زمانی‌که رژیم یهودی سفارت ایران در دمشق را هدف قرار داد، ایالات متحده به همین شکل گفت ای کاش، دخالت کنید، به ایران بگویید حمله نکند.»  فیدان اشاره کرد که همین وضعیت در ترور اسماعیل هنیه نیز اتفاق افتاده است.

آنچه باید در اینجا مورد توجه قرار گیرد این است که اظهارات فیدان حقیقتی را فاش می‌کند. به این معنا امریکا، که ترکیه در دایره نفوذ سیاسی آن قرار دارد و به عنوان ابزار منافعش در منطقه استفاده می‌شود، به تمامی این خواسته‌ها با این پاسخ برخورد می‌کند که دولت کاملاً مطیع و وفادار است.  بنابراین، اظهارات هاكان فیدان به وضوح به معنای اعتراف به خیانت است.

هاكان فیدان که هم‌چنین درباره غزّه اظهاراتی داشت، گفت: دوستان اسرائیل باید این حلقه را به دست گرفته و در حال حاضر مالک آن باشند. آیا فیدان نمی‌داند که این جامعه خشن و شورشی، انگار که در فضا زندگی می‌کند، به‌طور کامل در دست آمریکا و غرب است؟ دوباره، آیا شما نیستید که ضمانت این رژیم خبیث را در دست دارید و آن را در هر صحنه‌ای حمایت می‌کنید؟ آیا شما نیستید که به عنوان دوستان امریکا و متحدانش، ده‌ها محموله تسلیحاتی به این رژیم اشغالگر ارسال کرده‌اید؟

در حالی‌که امریکا و غرب از رژیم یهودی حمایت می‌کنند، همه انواع پشتیبانی را به آن ارائه می‌دهند و بر ارزش‌های انسانی و اخلاقی پا می‌گذارند تا آن را محافظت کنند، شما چه کرده‌اید جز محکومیت، سخنرانی، تجمع و فریاد زدن؟ شما حتا از نظر لوژستیکی نیز از رژیم یهودی پشتیبانی کرده‌اید.

با وجود این‌که دولت شما تصمیم به تحریم رژیم یهودی گرفته است، هنوز کشتی‌ها از بنادر ترکیه به بنادر رژیم اشغالگر ارسال می‌شوند و سفارت ترکیه در تل‌آویو هم‌چنان فعال است و حتا نتوانسته‌اید آن را ببندید! آیا این به معنای حمایت از برادران و خواهران شما، و پشتیبانی و مراقبت از آن‌هاست؟!

اگر واقعاً می‌خواهید از مسلمانان غزّه حمایت کنید، این کار با محکومیت، سخنرانی، و شلوغ‌کاری انجام نمی‌شود، بلکه با ارسال نیروهای نظامی به فلسطین برای ریشه‌کن کردن رژیم یهودی از سرزمین مبارک فلسطین می‌شود. تنها به این روش است که مالکیت به‌طور واقعی بازپس‌گرفته می‌شود و باقی فقط حرف است.

نویسنده: یلماز شیلک

10صفرالخیر1446ه.ق.

15اگست 2024م.

مترجم: پارسا امیدی

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه