چهارشنبه, ۱۵ ربیع الاول ۱۴۴۶هـ| ۲۰۲۴/۰۹/۱۸م
ساعت: مدینه منوره
Menu
القائمة الرئيسية
القائمة الرئيسية

  •   مطابق  
راه‌حل ایجاد دو دولت به کجا خواهد رسید؟
بسم الله الرحمن الرحيم

راه‌حل ایجاد دو دولت به کجا خواهد رسید؟

(ترجمه)

خبر:

رسانه‌ها گزارش داده‌اند که ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل از نتانیاهو خواسته است که اهداف جنگ را به کرانۀ باختری نیز گسترش دهد.

تبصره:

اولاً جوانان حزب‌التحریر و رسانه‌های آن در هفته‌های اول پس از وقوع طوفان الاقصی، در افشای نقشۀ رژیم صهیونیستی که هدف آن گسترش جنگ تا جایی  بود که تمام فلسطینیان را در حد توان (از غزه، کرانۀ باختری و مناطق 48) کوچ داده و تمام اراضی فلسطین را از آن خود نماید، پیشگام بودند. شواهد زیادی برای این ادعا وجود دارد، اما یکی از جدیدترین آن‌ها، نقشه‌ای است که نتانیاهو چند روز پیش هنگام صحبت دربارۀ غزه در رسانه‌ها استفاده کرد و در آن هیچ اشاره‌ای به کرانۀ باختری نشده بود.

ثانیاً روزنامۀ لس‌آنجلس تایمز و  مؤسسه رند به تاریخ 20 جون 2024 مقاله‌ای از رافائل کوهن تحت عنوان "نتانیاهو ممکن است مانع راه‌حل ایجاد دو دولت باشد؛ اما او تنها نیست" منتشر کردند. نویسنده مذکور در آن توضیح داده که چرا رژیم یهود راه‌حل دو دولتی را نمی‌پذیرد و به صورت خلاصه می‌گوید: رژیم یهود غزه را در سال 2005 به حماس واگذار کرد و نتیجۀ آن حملۀ طوفان الاقصی در سال 2024 بود. بنابراین اگر اجازۀ تأسیس یک دولت را برای فلسطینیان بدهد نتیجه چه خواهد بود؟ به‌ویژه این‌که مردم فلسطین، حکومت خود را ضعیف و فاسد می‌دانند و تقریباً نود درصد مردم فلسطین خواهان برکناری محمود عباس رئیس جمهور آن، هستند. در حالی که 57٪ از ساکنان غزه و 82٪ از فلسطینیان کرانۀ باختری از حملۀ حماس در 7 اکتبر حمایت کردند، پس چه چیزی می‌تواند مانع این شود که حماس یا گروهی مشابه به آن قدرت را تصاحب کنند؟

در نظر رژیم صهیونیستی، راه‌حل دو دولت تنها به تشدید تنش‌ها و مشکلات منجر خواهد شد. این تنها دیدگاه نتانیاهو نیست، بلکه نظر سایر اسرائیلیان نیز همین هست. طبق گزارش‌های مرکز تحقیقاتی پیو حمایت از راه‌حل ایجاد دو دولت در بین اسرائیلی‌ها در یک دهۀ گذشته به طور مداوم در حال کاهش بوده است. در یک نظرسنجی که چند ماه قبل از طوفان الاقصی انجام شد، تنها 35٪ از اسرائیلی‌ها معتقد بودند که دو کشور می‌توانند در صلح و صفا با یکدیگر زندگی کنند.

ثالثاً آن‌چه در بالا ذکر شد هدف رژیم یهود است. اما آمریکا مجبور است که راه‌حلی برای مشکل موجود (یعنی مشکل فلسطینی‌ها) بیابد تا تمام خاورمیانه زیر سلطه‌اش باقی بماند. جوبایدن، رئیس جمهور آمریکا در این‌باره گفت: «چندین روش برای راه‌حل دو دولت وجود دارد». با این حال به نظر می‌رسد که هیچ‌ یک از این روش‌ها در آیندۀ نزدیک به وقوع نخواهد پیوست. بنابراین قضیۀ فلسطین هم‌چنان در نوسان و فراز و نشیب باقی خواهد ماند: ﴿وَاللهُ الْمُسْتَعَانُ عَلَى مَا تَصِفُونَ﴾

و در نهایت برای ما به عنوان مسلمان، هر راه‌حلی که از طرف آمریکا بیاید و مورد رضایت کیان یهود باشد، از نظر شرعی و عقلی مردود است. آتش درگیری با رژیم یهود و دولت‌های استعمارگر غربی عقب آن هم‌چنان شعله‌ور و رو به افزایش خواهد بود تا زمانی‌که امت اقتدار خود را بازیابد و خلافت راشدۀ ثانی بر منهاج نبوت توسط افراد غیور لشکر اسلام تأسیس گردد. فقط در آن زمان است که می‌توانیم راه‌حل خود را به کرسی بنشانیم و غرب و هم‌دستانش را از وسوسه‌های شیطانی بازداریم.

﴿وَيَقُولُونَ مَتَى هُوَ قُلْ عَسَى أَن يَكُونَ قَرِيباً﴾

ترجمه: و می‌گویند چه زمانی این [معاد] خواهد بود؟ بگو شاید که نزدیک باشد.

نویسنده: جابر ابو خاطر

6ربیع الاول1446ه.ق.

9سپتمبر2024م.

مترجم: حسین سلحشور

ابراز نظر نمایید

back to top

سرزمین های اسلامی

سرزمین های اسلامی

کشورهای غربی

سائر لینک ها

بخش های از صفحه